Den bittelille dronen Black Hornet ble opprinnelig konstruert for å bidra med rekognosering for soldater, en slags «flygende kikkert»
Men den samme dronen kan være til like god hjelp for militære kjøretøy, for eksempel ved å sørge for levende hd-video fra fugleperspektiv og dermed økt situasjonsforståelse.
Nå jobber den norske droneprodusenten Prox Dynamics og kampvognprodusenten BAE Systems Hägglunds sammen om en mulig integrasjon av PD-100 Black Hornet 2 på CV90 - de nye stormpanservognene som er i ferd med å produseres for den norske hæren.
- Skarpskytingsdemo: Her er nye CV90 i aksjon
Like stort behov
Droneprodusenten har lenge jobbet med sitt såkalte VRS-konsept («Vehicle Reconnaissance System»), altså integrasjon av nanodronen i militære kjøretøy.
![Demonstrasjon av PD-100 integrert på CV90 under BAHNA tidligere i juni. Bildet fra dronen. <i>Foto: Thomas Torjussen</i>](https://images.gfx.no/290x/1886/1886292/NOR%2520CV90%2520integrated%25203%2520BAHNA%25202016.jpg)
– Vi ser at behovet for luftbåren sensor er minst like stort for mannskapet i ei kampvogn som for et soldatlag. Det handler om å vite hva som befinner seg bak neste bakketopp eller rundt neste hushjørne. Her kan en vognkommandør når som helst bestemme seg for å sende en «fugl» i lufta i løpet av sekunder, uten å være avhengig av andre eller tidkrevende luftromskontroll, forklarer direktør Gudmund Kjærheim i Prox Dynamics til Teknisk Ukeblad.
PD-100-systemet har vært i kontinuerlig utvikling siden 2007, og ble operativ for snart fire år siden. Dronen fikk midtlivsoppdatering i 2014 samtidig som at en ny nattversjon ble klar.
![Fra PD-100-opplæring på Rygge. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>](https://images.gfx.no/290x/1886/1886298/1200047882.jpg)
Det norske forsvaret bestilte de første systemene i fjor sommer, og opplæringen av instruktører startet på Luftforsvarets taktiske flyskole (LFTS) på Rygge samme høst.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Nanodronen er vanskelig å oppdage og flyr i en hastighet på 5 meter i sekundet (18 km/t) og tåler vindkast på 20 knop (10,3 m/s). Den kan fly opp til 1,6 kilometer fra bakkestasjonen og har 25 minutters utholdenhet.
Hver farkost veier kun 17,5 gram og måler 120 millimeter fra nese til hale. PD-100s formfaktor er selvsagt en styrke, for enten det er ei feltvogn eller ei stridsvogn, så finnes det knapt ledig plass til nytt utstyr.
- Droneskvadronen: Her tar Forsvaret i bruk sine nye Black Hornet
Utenfor synsrekkevidde
Formålet til en vognintegrert drone vil være å skaffe oversikt utenfor synsrekkevidde.
![Ny CV90 stormpanservogn under overrekkelsen på Setermoen i fjor høst. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>](https://images.gfx.no/290x/1886/1886293/1200044672.jpg)
– Det er mye god optikk og gode sensorer på denne typen vogner i dag, men de har til felles at de krever «line of sight», sier Kjærheim.
Han påpeker at dagens siktemidler er følsomme for tåke, regn og snø. Den eneste måten å få en sikker identifisering, er å komme nært nok. Og med dronen i framskutt posisjon, slipper man å eksponere seg selv.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
![1200034935 (1). <i>Bilde: Prox Dynamics</i>](https://images.gfx.no/290x/1886/1886297/1200034935%2520(1).jpg)
– Den vil gi en allværskapasitet som er ganske ekstrem sammenlignet med hva man har i dag. Det er grunnleggende viktig, påpeker han.
Hvordan en drone integreres vil variere noe. For å ta de norske kjøretøyene som eksempel, vil det på CV90 være ønskelig med bms-integrasjon (stridsledelsesverktøy, «battlefield management system») på et høyere nivå enn for eksempel på Iveco-panserbiler.
- Jakter på flere: Dette kan bli Norges nye militærdroner
BattleView 360
Prox Dynamics og BAE Systems hadde felles lansering av konseptet på Eurosatory-messa i Paris tidligere i juni, og senere en felles demonstrasjon i Tsjekkia.
– Vi har mange kunder som etterspør løsninger for autonome informasjonsinnhentingsoppdrag og evnen til å se bortenfor det dagens sensorer er i stand til. Black Hornet er åpenbart en veldig attraktiv løsning, sier Roy Werner Russ som leder BAE Systems Hägglunds' virksomhet i Norge.
BAE Systems markedsfører denne teknologien under navnet «BattleView 360», der bruk av droner skal bidra til å gi besetningen økt forståelse av terrenget rundt seg og hva som foregår.
![Eksempel på BMS-info i siktet ved hjelp av AR. <i>Foto: Augmenti</i>](https://images.gfx.no/290x/1667/1667504/1200042691.jpg)
Innenfor dette området har BAE Systems Hägglunds også et samarbeid med et annet norsk selskap, nemlig Augmenti.
Dette handler om utvikling og implementering av AR-teknologi, altså «Augmented Reality» eller utvidet virkelighet på norsk, i Hägglunds plattformer CV90 og BvS10. Augmentis system, som heter Aware, benyttes til å styrke skytterens situasjonsforståelse ved at bms-informasjon vises direkte i siktet.
- Teknisk Ukeblad har vært på Rena og sett Aware i bruk: Slik blir siktet for en norsk stridsvognskytter
Nye kampvogner
Et bakteppe for disse samarbeidene er det såkalte Kampvognprosjektet, altså modernisering og nyanskaffelse av 144 CV90 stormpanservogner, og påfølgende gjenkjøpsforpliktelser i Norge for den svenske produsenten.
![Her er alle de fem medlemmene i den nye norske CV90-familien, fra venstre: Stormingeniørvogn, stormpanservogn, multirollevogn, oppklaringsvogn og stridsledelsesvogn. <i>Foto: Nils Bjuggstam</i>](https://images.gfx.no/290x/1886/1886294/1200042431.jpg)
De første tolv nye stormpanservognene ble levert til Hæren i september i fjor. Dette er Mk III-vogner med bedre beskyttelse, framkommelighet og ildkraft enn forgjengerne.
Prosjektet inkluderer «eleverte sensorer». Ifølge tidsplanen skal vogner leveres ut 2018 og alle sensorer i prosjektet, inkludert droner, skal leveres i løpet av 2019.
Samarbeidene foregår med BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik på den svenske østkysten. Samtidig er potensialet åpenbart stort dersom man blir godkjent som leverandør for hele BAE-konsernet som jo er blant forsvarsindustriens største i verden.