Napternavnet lever godt i den digitale hall og fame, eller hall of infamy, som mange vil hevde. Nå gjenoppstår fildelingstjenesten som en strømmetjeneste.
Først ute
Napster var det første fildelingsprogrammet for musikk som virkelig tok av da de i 1999 for alvor begynte å skape hodepine for musikkbransjen.
Artister som Metallica oppdaget at låtene deres ble delt før CD-en en gang var kommet på markedet.
Slikt ble det bråk av, og Napster ble kjørt mot den juridiske veggen.
Over og ut
Det var ikke så vanskelig for myndighetene å stoppe det digitale kalaset den gangen, for det var bare å stenge Napsters database.
Det var den som hadde oversikten over hvem som hadde hva av musikk og uten den fikk ikke alle fildelerne kontakt med hverandre.
Siden har det kommet en drøss med andre teknologier som bittorrent som omgår denne typen sentralisering, så det hjalp ikke så mye på manges lyst til å dele låter med hverandre.
Les også: Dette blir nytt på Netflix
Inn igjen
I dag relanseres Napster, men det er bare navnet tilbake.
Nå skal de konkurrere med Spotify og Wimp og et enormt antall liknende musikkstrømmetjenester som konkurrerer om penger som strømmer andre veien fra din lommebok.
Hele 69 prosent av alt musikksalg i Norge foregår på denne måten.
Som de fleste slike tjenester tilbyr Napster musikk fra en norsk og internasjonal katalog på rundt 20 millioner låter til det meste av dingser vi omgir oss med.
Det Napster vil skille seg ut med er at de tilbyr live-konserter, eksklusive intervjuer med artister og flere tusen engelske lydbøker. Det vil finnes noen få norske fra starten, men planen er å øke tilbudet etter hvert.
Lydbøker vil nok appellere til mange hvis det er noe fart i biblioteket.
Les også:
TEST: Kan Viaplay hamle opp med Netflix og HBO?