OLJE OG GASS

Når billigsalg blir dyrt

BURDE VÆRE OBS: Ståle Kyllingstad i Norsk Industri mener kjøpere burde være obs på utenlandske verft.
BURDE VÆRE OBS: Ståle Kyllingstad i Norsk Industri mener kjøpere burde være obs på utenlandske verft. Bilde: Anders J. Steensen
Maiken Ree
26. mai 2011 - 10:36

Ingen av de norske verftene bød på kontrakten for bygging av Yme-plattformen, siden ordrebøkene var fulle her hjemme. Dermed valgte operatør for Yme, Talisman, å bygge plattformen ved verftet Single Buoy Moorings Offshore (SBM) i Abu Dhabi.

Arild Håvik, Klubbleder Aker Offshore Partner
Ingen av de norske verftene bød på kontrakten for bygging av Yme-plattformen, siden ordrebøkene var fulle her hjemme. Dermed valgte operatør for Yme, Talisman, å bygge plattformen ved verftet Single Buoy Moorings Offshore (SBM) i Abu Dhabi. Arild Håvik. Aker Solutions

Nå kan det vise seg at Talismans valg av SBM som totalleverandør av Yme-plattformen føyer seg inn i rekken av slett arbeid gjort ved utenlandske verft.

– Det er ikke et nytt fenomen, at slike prosjekter går mot store forsinkelser og har dårlig kvalitet. I utgangspunktet er det sikkert en billig og grei løsning, men det viser seg gang på gang at det ikke er så billig like vel, sier Arild Håvik, klubbleder i Aker Offshore Partner.

Bakgrunn:

Spansk Snøhvit-skandale

Snøhvit-prosjektet i Hammerfest har kanskje gått ned i historieboken som det verste eksempelet på kontrakter som har gått til utenlandske verft, hvor etterarbeidet har påført prosjektet store kostnader og tidsoverskridelser. Da Snøhvit ble bygget ut, gikk kontrakten for bygging av prosesslekteren til spanske Dragados-verftet. Prosjektet ble 5,8 milliarder kroner dyrere enn planlagt, og gikk langt over tiden.

Riggen Scarabeo 8 ble fraktet fra Italia til Norge i fjor for å ferdigstilles, fordi riggeier Saipem ikke var fornøyd med verftet Fincantieri i Italia.

– Det har vært vanskelig for bedrifter i utlandet å produsere etter norske standarder og NORSOK-standarden som vi forholder oss til, sier Ståle Kyllingstad, styreleder i Norsk Industri og leder av IKM-Gruppen.

Han mener at problemene ved bygging av plattformer rigger ved utenlandske verft har blitt godt synlige i 2011.

– Vi har boligriggen til Ekofisk som får et lengre opphold på Nymo-verftet enn antatt. Scarabeo 8, som skulle til Goliat-feltet, er i Ølen, og borestart er utsatt med seks til åtte måneder. En må anta at det skyldes arbeid som må gjøres om igjen, sier Kyllingstad.

TU mener:

– Går i fella

Han mener at problemene burde få varsellamper til å ringe.

SYNLIG: Yme skal plasseres oppå et oljelager på 93 meters dyp på feltet, som ligger i  Egersundbassenget. Yme synes godt i landskapet ved Stavanger fram til utseiling i sommer.
Han mener at problemene burde få varsellamper til å ringe. YME INN I REKKEN: Flere prosjekter viser seg å ha flere feil og mangler, etter å ha blitt bygd ved utenlandske verft. Lars Aabø/Bergen group

– Det er et varsku når det er såpass mange prosjekter som nå har problemer, etter å ha blitt bygd i utlandet. Det bør være en liten obs til kjøperen, sier Kyllingstad.

Han sier det er den billige prisen som lokker kjøperne til å gå utenlands.

– Yme er et godt eksempel på at det i en del tilfeller kan bli en høy total pris til slutt når man legger inn ordrer ved utenlandske verft, sier Kyllingstad.

Håvik er overrasket over at mange går i den samme fella.

– Disse verftene sier jo at de har den kvaliteten man spør etter, men så viser det seg at det ikke stemmer. De leverer rett og slett ikke den kvaliteten som Norge gjør. Hele historien forteller dette, fra Snøhvit til Yme. Jeg er ikke overrasket over at historien gjentar seg, sier Håvik.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.