Romfartsorganisasjonen NASA, flyprodusent Boeing og den amerikanske luftfartsforskningen har samarbeidet om et nytt fly, kalt X-48B.
Flygende vinge
Flytypen, som har fått navnet Blended Body Wing (BWB), ser nærmest ut som en flygende vinge, uten dagens tradisjonelle sylinderformede kabin.
Dette skal gi økt oppdrift og langt bedre aerodynamiske egenskaper sammenliknet med en vanlig flykropp, noe som gir lavere drivstofforbruk i cruise-høyde.
Mindre støy
I tillegg er motoren festet høyt bak på flyet, slik at støyen blir markant lavere for passasjerene i kabinen.
Flyene skal også kunne konstrueres med større volumkapasitet enn dagens fly, slik at de kan frakte mer.
Minifly
I natt foretok Boeing og NASA den første prøveflygningen med en nedskalert X-48B, for å finne ut mer om stabilitet og kontrollen over flydesignen.
Testversjonen er bare 8,5 % av den tenkte normalstørrelsen, med et vingespenn på snaut 8 meter. Flyet ble fjernstyrt av en pilot på bakken som hadde cockpit-oversikt gjennom et kamera montert foran på flyet.
– Luftfartsbragd
De to miniversjonene av flyet som er konstruert kan fly opptil 10 000 fots høyde, i en fart på rundt 220 kilometer i timen. Tidligere har flytypen blitt testet både i vindtunnel og på bakken.
– Fredagens flygning markerte enda en luftfartsbragd oppnådd av de hardtarbeidende menneskene hos Boeing og NASA. X-48B fløy så godt som vi hadde spådd, og vi ser frem til mange produktive dataflygninger i sommer og til høsten, sier Gary Cosentino hos NASAs Dryden flyforskningssenter i California.
Kan brukes militært
Flyet er imidlertid ikke i Boeings passasjerstrategi for de neste 20 årene, men kan få sitt bruksområde som et fleksibelt militærfly med lang rekkevidde og stor kapasitet.
– BWB-konseptet er særdeles lovende for bruk som en multifunksjonsplattform i militær luftfart de neste 15 til 20 årene, sier Darryl Davis i Boeings militæravdeling.