Nav betaler 29 millioner i år for å bruke den offentlige portalen Altinn, men likevel har Navs brukere i liten grad fått muligheten til å levere elektroniske skjemaer på denne måten.
– Jeg er overrasket over at Nav ikke har vært mer opptatt av å lete etter de gode løsningene i samarbeid med oss, sier direktør Lars Peder Brekk i Brønnøysundregistrene, som har ansvaret for Altinn, til Dagens Næringsliv.
Samme pris som Skatteeaten
Både næringslivet og privatpersoner kan levere digitale skjemaer til det offentlige gjennom portalen Altinn, men Nav utnytter portalen for dårlig, mener Brekk.
"Årsavgiften" på 29 millioner kroner for å bruke Altinn er beregnet ut fra hvor stort potensial Nav har for transaksjoner i portalen.
Skatteetaten betaler det samme, og denne etaten står for 88 prosent av transaksjonene.
Les også: – Mer makt til it-leverandørene kan stoppe anbudstørken
Innrømmer lite bruk
– Det stemmer at vi til nå har vært en mindre bruker av Altinn enn det vi i prinsippet betaler for, sier utviklingsdirektør Ingunn Midttun Godal i Nav til avisen.
Lars Peder Brekk mener blant annet at selvbetjent uttak av foreldrepermisjon er en tjeneste Nav burde kunne tilby digitalt gjennom Altinn.
Les også: Eksperter fra NAV, Altinn og sykehusene skal få orden på data i Politiet
Bare tull
Nav opplyste imidlertid til Dagens Næringsliv allerede i sommer at dette vil være for teknisk krevende fordi søknaden krever signatur fra to personer samtidig.
– Det er bare tull. Det er ingen problem for oss å få inn både én, to og ti signaturer dersom folk bruker Altinn og kan identifisere seg, sier Brekk.
Les også:
– Hele verden ser på de norske edtech-selskapene