Næringslivet og samferdselsministeren står i all hovedsak på samme side før dragkampen om milliardene starter innad i regjeringen.
Liv Signe Navarsete (Sp) ser gjerne at næringslivet nå skrur opp støynivået for å vise behovene for transportsektoren i framtida.
– Jeg opplever at næringslivet i stor grad stiller seg bak regjeringens tanker om samferdsel, og er glad for støtten. Når det er sagt, trenger vi ikke være redde for å lage støy rundt næringslivets transportbehov, sa statsråden fra talerstolen under konferansen "Næringslivet og Nasjonal transportplan 2010-2019” på Oslo Plaza i går.
– Det betyr ikke at jeg trenger noen heiagjeng. Om støyen også betyr kritikk mot meg, skal jeg tåle det, la Navarsete til.
Forbereder bråk
Næringslivets Hovedorganisasjons (NHOs) deltakere på den nasjonale konferansen, som avrundet en runde med regionale slike dialogmøter, vil ta Navarsete på ordet.
– Vi er allerede godt i gang med å forberede støy, smiler samferdselspolitisk rådgiver i NHO, Jan-Bertil Lieng.
Lieng mener fagetatenes forslag til ny NTP fra januar er en ren "vedlikeholdsplan".
Les også: Nasjonal Transportplan: Skuffelser i vente
– Vedlikeholdsbehovet fagetatene peker på, er vanskelig å være uenig i. Det er investeringsrammene som er problemet. Med tanke på framtidig konkurranseevne kan vi ikke vente med nyinvesteringer. Slik NTP-forslaget ser ut i dag, betyr det halvering av midler til større, langsiktige prosjekter. Det kan vi ikke leve med, sier Lieng til TU.no.
Vil øke rammene
Dialogmøtene mellom næringslivet og statsråden har gitt NHO et visst håp, forteller Lieng.
– Det virker som om Navarsete lytter. Hun trenger også våre argumenter, sier han.
Fra talerstolen bekreftet Navarsete selv mye av inntrykket. Hun var frustrert over at det i mediene kan se ut som om fagetatenes forslag til ny NTP er det samme som regjeringens framtidsmål.
– Jeg kan forsikre om at jeg har høyere ambisjoner enn som så, sa statsråden.
Bruker 2-gangen
NHOs krav kom fram allerede i oktober i fjor, gjennom dokumentet "Samferdselsløftet".
Organisasjonen mener Norge trenger minst en dobling av midlene til nyinvesteringer, fra 3 til 6 milliarder kroner på vei og fra 2 til 4 milliarder for jernbane, med stor vekt på stamveier og godstrafikk på skinner.
Avdelingsdirektør Inger Aarvig mener et slikt løft er både forsvarlig og helt nødvendig.
– Den store avkastningen på oljefondet vil i 2010 ha gitt oss 85 milliarder kroner ekstra til disposisjon i forhold til da handlingsregelen ble vedtatt i 2001. Vi står altså foran en tiårsfase med betydelig økonomisk handlingsrom. Dette må vi utnytte på en offensiv måte. På mange måter er det nå eller aldri, sier Aarvig til TU.no.