«Gjennomsiktige» A- og B-stolper og spøkelsesbil som navigasjonshjelpemiddel.
Det er aktive sikkerhetstiltak Jaguar har tenkt å innføre, ifølge en video som ble offentliggjort denne uka.
Akkurat når denne teknologien kommer på markedet, sier ikke bilprodusenten noe om foreløpig.
Integrerte skjermer
Integrerte skjermer i A- og B-stolpene projiserer en livefeed fra kameraer på utsiden og sørger for 360-graders utsyn for sjåføren.
Det vil i teorien gi en langt bedre situasjonsforståelse, som kan være nyttig både i sentrumskjøring med interaksjon med myke trafikanter og for å fjerne den skumle blindsona på motorveikjøring.
Skjermen i B-stolpen aktiveres når sjåføren snur på hodet.
Jaguar tar eksisterende head-up-display (hud) et steg videre med det de kaller virtuell frontrute, eller «360 Virtual Urban Windscreen».
Systemet sørger også for å detektere og blinke ut fotgjengere og syklister.
Les også: Norsk rakettmotor skal hjelpe bil å kjøre i 1600 km/t
«Ghost-car»
Konseptet «ghost-car» er kjent for alle som har spilt bilspill.
I denne sammenhengen er det ikke om å gjøre å kjøre forbi spøkelsesbilen, men å følge etter den.
Omrisset av en bil bistår altså navigasjonssystemet i jobben med å geleide sjåføren til riktig sted, og uten at sjåføren må ta blikket vekk fra trafikken, for eksempel til en ekstra skjerm i midtkonsollen.
Samtidig er det sikkert mulig å debattere trafikksikkerheten i altfor mye ekstra informasjonsstøy som ruller over frontruta under kjøring.
I videoen er det også åpenbart kommunikasjon mellom infrastruktur og bil, idet bilen teller ned til det blir grønt lys.
Det er også annen poi-info om hoteller og parkeringsplasser.
Les også:
Nordsjø-helikoptre får stealth-teknologi