Dagens generasjon av små elbiler med rekkevidde på i aller beste fall 20 mil blir sannsynligvis lite annet enn et vondt minne om få år.
Neste år setter General Motors sin Chevrolet Bolt i produksjon, som skal ha en rekkevidde på over 30 mil. Tesla vil trolig selge sin Model 3 mot slutten av 2017.
Og skal vi trekke slutninger fra prototypen Nissan viste frem under Tokyo Motor Show i oktober, er det ikke helt usannsynlig at neste generasjon Nissan Leaf kan ta deg 50 mil på en eneste lading.
- Guide: Hvilken elbil skal du kjøpe?
Fungerende prototype
Rent faktisk var det ikke et Leaf-konsept de presenterte, men et de kaller IDS. Denne har et batteri med en kapasitet på 60 kilowattimer. Batteriet er reelt nok. Foreløpig er en fungerende prototype utviklet internt hos Nissan i samarbeid med LG Chem, ifølge Greencarreports.com.
Med tanke på kommende elbiler, er det naturlig å anta at Nissan kommer med en Leaf eller annen modell med batteri på omtrent 60 kilowattimer de neste årene.
Nissan lettet nylig på sløret, og fortalte mer om deres neste generasjon elbilbatteri. Daily Kanban besøkte Nissans Advanced Technology Center i Atsugi i Japan, og meldte at batteriet tross dobbel kapasitet av dagens største Leaf-batteri ikke tar større plass.
Ny batterikjemi
Noe av grunnen er antakelig en ny batterikjemi, basert på nikkel, mangan og kobolt på katodesiden, og en karbonanode. Det består angivelig av 288 enkeltceller. Til sammenligning består den gamle batteripakken levert med Leaf frem til nå av 192 celler med til sammen 24 kilowattimer.
Med et slikt batteri er det sannsynlig at bilen får en oppgitt rekkevidde på minst 500 kilometer. Det skal også være mulig å lade langt raskere. Det skal ta under ti minutter å hurtiglade nok til å kjøre ti mil ekstra, så fremt det lades med en effekt på 100 kilowatt.
Batteriet skal bygges av LG Chem i samarbeid med Nissan Renault Alliance. LG Chem skal for øvrig også produsere batteriene til Chevrolet Bolt, og leverer batterier til Volkswagen.
De er allerede i stand til å levere batteripakker på mellom 80 og 120 kilowattimer, som er 40 prosent større enn den største batteripakken til Tesla Model S.
Lettere bil
IDS-konseptbilen til Nissan har karosseri av karbonfiber. Det vil neppe neste generasjon Leaf ha, men større bruk av dette vil bidra til å redusere vekt og dermed øke rekkevidden.
Det er selvsagt ikke overraskende at Nissan jobber med å utvikle større batterier, ei heller at en så populær bil som Nissan Leaf vil komme i en ny og oppgradert utgave. Ryktene har lenge nevnt 2018 som den sannsynlige lanseringen.
2016-modellen av Nissan Leaf har fått et batteri på 30 kilowattimer. Det gjør den til den «vanlige» elbilen på markedet i dag med lengst rekkevidde.
Den vil antakelig få konkurranse av BMW i3 neste år, ettersom BMW-sjef Harald Kruger uttalte dette til Die Zeit tidligere i år.