Både tale, sms og data gikk ned da en sentral i Oslo stoppet opp ved tretiden i natt.
– Vi er i ferd med å oppgradere programvare over hele landet. Hensikten er å få et nett med bedre stabilitet og mer kapasitet, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus hos Netcom.
I stedet ble det null kapasitet for alle kunder i Oslo og Akershus.
Og sms- og dataforbindelsen forsvant over hele landet.
Ble ikke godtatt
– Den aktuelle sentralen i Oslo fikk problemer etter en planlagt programvare-oppgradering. Arbeidet var en del av en større modernisering i hele vårt nett. Det har gått greit der vi har oppgradert til nå, men i Oslo fikk vi problemer med å få sentralen til å "godta" den nye programvaren, sier Vederhus.
Sluset inn
Først litt før klokken 14 tirsdag var nettet oppe og gikk som normalt.
– Vi fant fort feilen og fikk rettet den. Men det tok tid før alle hadde forbindelsen i orden fordi vi måtte sluse inn noen ad gangen. Skulle vi sluppet alle inn på i én omgang, fryktet vi et nytt utfall, sier kommunikasjonssjefen.
Gransker
Leverandør av systemet er Nokia Siemens Networks.
– Vi kommer til jobbe sammen for å finne ut i detalj hvorfor dette skjedde, sier Vederhus til Teknisk Ukeblad.