Det er neppe noen nyhet at nettbrettveksten fortsetter til himmels. Ifølge analyseselskapet IDC ble det solgt 52,5 millioner nettbrett i fjorårets siste kvartal.
Stor vekst
Det var en vekst på utrolige 75,3 prosent fra året før hvor salget endte på 29,9 millioner.
Rekordsalget ble drevet av lavere priser, et vell av nye produkter og en ganske frisk kjøpelyst når jula nærmet seg, mener analytikerne.
– Vi ventet et heftig salg og ble ikke skuffet. Nye produkter fra de store produsentene og ikke minst det at Microsoft nå for alvor har kommet inn i markedet satte fart i kjøpsinteressen, sier Tom Mainelli, som er IDCs forskningssjef for nettbrett i IDC.
Les også: Acer med nettbrett til under tusenlappen
iPad leder
Ikke uventet kom Apple nok en gang ut på topp med et salg på hele 22,9 millioner enheter, godt hjulpet av den nye Mini-modellen. Det gav dem 43,6 prosent av markedet.
Men den kunne likevel ikke endre det faktum at konkurrentene nå virkelig begynner å gjøre seg gjeldende. Samsung alene hadde en vekst på 263 prosent og skuffet ut åtte millioner nettbrett både med Android og Windows 8.
Det gav den koreanske kjempen 15,1 prosent av markedet.
Asus mister andeler
Amazon har også blitt en stor aktør, selv om de ikke selger mye i Norge. De solgte seks millioner enheter og fikk 11,5 prosent av markedet.
Asus skiller seg ut blant Apples konkurrenter fordi de tapte andel fra 7.8 til 5.8 prosent selv om de har stort salg av sin Google-modell Nexus 7.
Microsoft er nykommeren og salget av deres Surface, som kom i løpet av kvartalet i noen markeder, kom opp i nesten 900 000 enheter.
Leveranser 4. kvartal 2012 | Markedsandel | Vekst 2011-2012 | |
Apple | 22,9 | 43,6 % | 48,1 % |
Samsung | 7,9 | 15,1 % | 263,0 % |
Amazon | 6,0 | 11,5 % | 26,8 % |
Asus | 3,1 | 5,8 % | 402,5 % |
Barnes & Noble | 1,0 | 1,9 % | -27,7 % |
Andre | 11,6 | 22,1 % | 77,4 % |
Totalt | 52,5 | 100 % | 75,3 % |
Tall i millioner. Kilde: IDC |
Les også:
Nå er det Ultra HD og Second Screen som gjelder