Network Norway ignorerer dermed Netcoms eksklusivitetsavtale med Apple om å selge iPhone i Norge.
– Et monopol er i utgangspunktet forbrukerfiendtlig og uakseptabelt. Vi har derfor bestemt oss for å selge iPhone. Vi ser også at stadig flere ønsker å benytte våre tjenester som er meget gunstige for brukere av smart-telefoner, sier administrerende direktør Ingvild Myhre i Network Norway i en pressemelding.
Ikke billig
Selskapet leverer nå 16 GB-utgaven av iPhone 3G med enten 24 måneder, 12 måneder eller ingen binding, til henholdsvis 3.399, 4.599 og 5.799 kroner, eksklusiv moms.
Telefonen er kun tilgjengelig for bedriftskunder.
– Stadig flere benytter seg av vårt tjenestetilbud innen mobil tale og data. Vi har lenge visst at vi er svært konkurransedyktige. Vi fikk for alvor opp øynene for vår ledende
posisjon etter hvert som vi registrerte hvor mange tusen som var villige til å kjøpe iPhone for deretter å si opp kontrakten og tegne ny avtale med ett av våre selskaper, sier Myhre.
Senker prisene
Operatøren senker også prisen for datatrafikk til lave 99 øre per megabyte, noe som er markant lavere enn andre operatører på det norske markedet.
– Det ligger i et duopols natur at det ikke er kundene, men egen inntjening som kommer først. Det er ikke konkurranse i det norske mobilmarkedet ettersom det bare er Telenor og NetCom som har nasjonale nett. Prisen for dette er det kundene og spesielt datakundene uten en dedikert prisplan som betaler for, understreker Myhre.
Avtale
Netcom er nok ikke veldig fornøyde med Network Norway, men er lite villige til å snakke.
– Gråimport og parallellimport er vi kjent med fra før. Det eneste nye her er at en operatør som står bak. Vi har en avtale med Apple om salg av iPhone 3G i Norge. Den forholder vi oss til, sier kommunikasjonsjef Øyvind Vederhus til Computerworld.
Heller ikke Apple vil kommentere saken.
Les også: Apple dropper kopisperren