I løpet av 2013 skal fergeselskapet Staten Island Ferry, som årlig frakter mellom 20 millioner passasjerer mellom Staten Island og Manhattan, bygge om dieselfergene sine til LNG-gassferger.
Bakgrunnen er at prisene på naturgass i det amerikanske markedet er de laveste på ti år etter store skifergassfunn i Nord-Amerika.
I tillegg sørger et nytt regelverk for at NOx-utslippene fra skip må reduseres med rundt 80 prosent innen januar 2016.
I Norge
Derfor var syv representanter fra fergeselskapet, City of New York og ikke minst New York Fire Department (NYFD) på besøk hos Fjord 1 i mai for å lære om sikkerheten rundt gassferger.
Dette gjorde de blant annet med å ta turen over Bjørnefjorden om bord på det norske selskapets gassdrevne passasjerferge MF Bergensfjord.
Her fikk de en grundig gjennomgang av maskinrom, teknologiske løsninger og sikkerhetsprosedyrer rundt bunkring av LNG-gass.
Les også: Disse kan bli Årets skip

Store
Totalt finnes 37 LNG-drevne skip i verden i dag. Fjord 1 har 12 som er passasjerskip og er dermed det fergeselskapet i verden som er størst på miljøvennlig skipsfart.


Produksjonssjef Oscar Bergheim mener det er en av grunnene til at den amerikanske delegasjonen ønsket å komme til dem.
– Vi har 13 års erfaring med drift og bunkring av LNG-drevne ferger og har sterkt fokus på risikoforebygging. Det har gjort at vi har unngått LNG-gassrelaterte ulykker i vår flåte, og er en erfaring vi ønsket å dele med dem, sier han.
Rolls-Royce har en sentral rolle i utviklingen av LNG-gassbasert teknologi både i Norge og utlandet.
De mener amerikanerne kommer til å bli fornøyde med gassdrevne skip forutsatt at de setter sikkerheten høyt.
– LNG er en pålitelig drivstoffkilde, og mer enn ti års erfaring har vist oss hvor sikkert og forutsigbart dette stoffet er i operativ drift. LNG er ikke ufarlig, men kunnskap er nøkkelen til å redusere risikoen. Dette håndteres gjennom et veltrent mannskap og gode prosedyrer. Det ga vi amerikanerne innblikk i, sier salgs- og markedsdirektør Geir Bjørkeli.
Les også: Vil kjøre danskebåten på metanol

Viktig erfaring
NYFD, som har drøyt 11.000 brannmenn i rekkene, er sannsynligvis verdens mest kjente brannvesen etter terroraksjonen mot World Trade Center i New York, 11. september 2001.
Teknisk Ukeblad hadde ikke anledning til å være til stede under besøket, men en av lederne i NYFD sa til NRK at besøket var en nyttig erfaring for dem.
– Her i Norge har man en veldig god sikkerhetshistorie når det gjelder LNG-ferger. LNG er nytt for oss, derfor lærer vi hva slags sikkerhetsrutiner man har og hva slags tanker brannvesenet har rundt LNG-bruk, sa norskættede Thomas Jensen til statskanalen.
Les også: