Allerede for snart to år siden, i oktober 2010, ble det første av 337-skvadronens da seks Westland Lynx pensjonert etter 29 års tjeneste og 9 000 timer i lufta.
Levetidsforlengelse
Kystvakten har nå igjen fire helikoptre. Men mange flytimer og høy alder gjør at helikoptrene må tilbringe stadig mer tid på verksted og mindre tid om bord på kystvaktskipene i Nordkapp-klassen samt KV Svalbard.
Likevel blir de fire siste helikoptrene neppe pensjonert med det første:
– En oppdatering og levetidsforlengelse av to til fire Lynx-helikoptre er akkurat nå til vurdering, opplyser forsvarsminister Espen Barth Eide i sitt svar til Stortinget om Kystvaktens helikopterberedskap.
Dette er som kjent tiltak som kommer som følge av forsinkelsene med kystvakt- og fregatthelikoptrene NH90. Av til sammen 14 bestilte helikoptre er det kun tatt mottak av ett så langt.
Les også:
Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter
Sikorsky håper på norsk kontrakt
Forsiktig bruk
Budskapet fra forsvarsministeren er at Kystvakten gjør en meget god jobb, men at de nå må finne seg i redusert helikopterkapasitet framover.
Samtidig er den tekniske statusen på våre Lynx-helikoptre preget av høy alder og mye bruk. Hyppige behov for vedlikehold gjør at vi til tider har få Lynx-helikoptre tilgjengelige ombord i våre fartøy.
– Den gjenværende flytiden på våre Lynx-helikoptre må disponeres med forsiktighet inntil vi med sikkerhet vet når et tilstrekkelig antall nye helikoptre er på plass. Det kan for eksempel bety at man er tilbakeholden med å bruke helikoptre i situasjoner der det hadde vært fordelaktig, men ikke tvingende nødvendig, nettopp for å ha kapasitet tilgjengelig i mer kritiske situasjoner, sier Eide.
Snart en NH90 til
– Produsenten framholder at de gjør det de makter for å øke leveransehastigheten. Vi vil få avklart i løpet av det neste halve året om de lykkes, sier Eide.
Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til, blir det tatt levering på NH90 nummer to nå i månedsskiftet september/oktober. Tredje helikopter vil leveres over nyttår, ifølge de ferskeste planene.
Det er verdt å ha med seg at når NH90-helikopteret først passerte mottakskontrollen, har Forsvaret vært meget fornøyd med maskinen etter militære og tekniske kriterier.
NH90 er fortsatt i en såkalt OT&E-fase - operativ test og evaluering.
Les også:
Løfter Forsvaret i teknologisk toppklasse
Første NH90 seks år på overtid
Samtaler med Sikorsky
Mens forsvarsministeren informerer Stortinget, er statssekretær Roger Ingebrigtsen på besøk hos Sikorsky Aircraft Corportation i Conncecticut i USA.
Her har han blant annet møtt Sikorsky-direktør Mick Maurer. Formålet med turen er å sondere terrenget før en eventuell bestilling av MH-60R Seahawk.
Dette vil være en kriseløsning dersom kontrakten med NH Industries må termineres.
– Forsvarsministeren har også bedt om en utredning om operative konsekvenser av å anskaffe et alternativt helikopter, ettersom både våre fregatter og våre kystvaktfartøyer er nøye tilpasset NH90, heter det fra departementet.
Les også: