NH90 oppfører seg eksemplarisk i norske forhold. Men to motorer har alt røket og det tar lang tid å skaffe nye deler.
Slik kan de første fire månedene på og over norsk jord oppsummeres for det nye kystvakt- og fregatthelikopteret.
– Vi er meget fornøyd med tilgjengeligheten på helikopteret. Kun ett oppdrag er kansellert på grunn av tekniske problemer, forteller Erik Mikkelsen som er nestkommanderende i testorganisasjonen OT&E og den første nordmann med utsjekk på NH90.
Les også: Kjølig velkomst for NH90
Deler og motorhavari
I dette tilfellet tok det et par timer å finne og isolere feilen. Men det tok halvannen uke å få reservedelen fra produsenten til Forsvarets helikopterbase på Bardufoss.
– Dette er en utfordring vi nok vil ha på et slikt nytt system. Man etterspør enten deler som mange andre etterspør samtidig eller som ikke er produsert i tilstrekkelig antall ennå, sier Mikkelsen.
Ankepunkt nummer to er at helikopteret på fire måneder har måttet skifte motor to ganger allerede. Den første på vei til Norge i november, mens den andre fikk kompressorskader i forbindelse med flyging fra Bardufoss.
NH90 er utstyrt med to RTM332 01/09-motorer. Teknisk Ukeblad får opplyst at motorprodusenten Rolls-Royce/Turbomeca jobber med en oppgradering av motoren.
Mikkelsen påpeker at det andre motorhavariet ikke var forårsaket av ising, men trolig av FOD (skader fra fremmedlegeme på rullebanen) som like gjerne kunne skjedd på en Bell eller Lynx.
Overtar i mai
Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) har utført mottakskontroll på den første NH90-maskinen på AgustaWestland-fabrikken i Italia siden midten av februar.
– Den kommer til Norge når vi er ferdig og fornøyd. I henhold til planen vil det være i løpet av mai, forteller Ivar Dyrdal som leder anskaffelsesprosjektet hos Flo.
Ifølge den planlagte leveringstakten skal det komme fire NH90-er til Norge i løpet av 2011 og ytterligere to i løpet av første halvår 2012.
Den sjuende maskinen som skal leveres, er industrimaskinen som har vært i Norge og snarlig skal flys ned igjen til Italia for såkalt retrofit.
Les også: NH90 trekker Patria til Norge
Fortsatt endringer
Denne blir den første som leveres med den endelige konfigurasjonen.
– Er motorhavariene noe som bekymrer Flo?
– Det er klart at dette vitner om at det fortsatt er endringer som må gjøres på motoren. Dette er noe vi er klar over når vi kjøper en ny maskin, men det er klart at det må gjøres ulike modifikasjoner for at vi får den ønskede driftssikkerhet og lave inspeksjonsintervall, sier Dyrdal.
Tryggere operasjoner
Industrimaskinen har fra starten av desember til utgangen av mars fløyet 140 timer fra Bardufoss. Fire flygere er sjekket ut på flytypen, inkludert på taktiske systemer som radar, sensorpakke, heising og underhengende last, og som instruktører og prøveflyger II (rutinemessig vedlikehold).
Mikkelsen forteller at de er meget godt fornøyd med hvordan NH90 har oppført seg i en variert nordnorsk vinter.
Han trekker spesielt fram stabiliteten, at flyet i liten grad påvirkes av turbulens. Det gjør operasjoner i marginalt vær tryggere.
– I tillegg har autopiloten og informasjonstilgangen åpnet en helt ny verden der vi i besetningen kan konsentrere oss om oppdragsrelaterte ting. I tillegg vinner vi effektivitet og rekkevidde. Det er en utrolig fin maskin å fly med veldig gode ytelser som gir et stort potensial for oppdragene våre. Som flyger er det et stort privilegium å være med på innfasingen av en så avansert maskin, sier Mikkelsen som har bred helikopterbakgrunn: 4200 flytimer fordelt på Sea King, Lynx, Bell 412 både i Kosovo og Afghanistan og nå altså NH90.
Mer trening
Nå fortsetter treningsprogrammet med å utdanne flere flygere og teknikere, og dessuten forberede OT&E-fasen, Operativ test og evaluering, som skal gjennomføres på Bardufoss før flyene overføres til de to operative skvadronene i 139 luftving.
Først kystvaktskvadronen, 337, og deretter 334 (fregatt).
Les også: Motortrøbbel for første NH90
Redningshelikoptre: – Lar Ekofisk i stikken
Sikorsky: – Vi bør være storfavoritten