Ifølge Aftenposten vil de to lederne for landets henholdsvis største arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjon under et møte i dag flagge et felles, tipunkts manifest om samferdsel i Norge.
Der vil de gi sin versjon av hva som har gått galt i norsk vei- og baneutbygging, og hva som bør gjøres framover, skriver avisen.
Tidligere denne gikk LO-leder Roar Flåthen ut og lanserte ideen om et statlig finansieringsfond på 50 milliarder kroner til vei- og baneutbygging.
Les også: LO-lederen vil ha av 50 mrd. til toget
Framtidens Norge
Flåthen og Bergesen er skjønt enige om at dagens enorme oljeinntekter gjør seg bedre som investering i en robust infrastruktur for framtida, enn til utelukkende å bli satt på bok for framtidas folketrygd.
Under fagetatene framlegging av forslaget til ny Nasjonal Transportplan, kom det fram at forfallet i sektoren som helhet er gått så langt at nyinvesteringer må bremses til fordel for vedlikehold.
Les også: Vil bremse lyntoget
Nasjonal Transportplan: Skuffelser i vente
Det holder ikke, mener arbeidslivets tyngste aktører. NHO og LO har heller ingen problemer med å enes om at landets konkurranseevne i framtida er avhengig av hvor effektiv vare- og persontransporten i landet er.
Prosjektfinansiering
Nøkkelen for å få fart på ytterligere utbygging under disse forutsetningene, oppsummeres av Flåthen og Bergesen med ett ord: Prosjektfinansiering.
– Med årlige bevilgninger gis det for eksempel penger til én veistrekning. Så trekkes maskiner og folk ut. Året etter må de inn igjen, om det bevilges mer penger. Vårt svar er prosjektfinansiering. Jernbanens dobbeltspor mellom skøyten og Asker ville trolig bli bygget på halve tiden og med innsparinger på 1,5 milliarder kroner, om det var finansiert på denne måten, sier NHO-leder Finn Bergesen til Aftenposten.
LO-leder Roar Flåthen utdyper:
– I de årlige budsjettforhandlingene blir samferdsel gang på gang en salderingspost. Det har skapt en vedvarende usikkerhet om de ulike prosjektene vil bli stoppet eller videreført. Vi er nødt til å skape langsiktighet og forutsigbarhet, sier Flåthen.
Ryggdekning for Navarsete
Hos samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil det felles utspillet trolig bli mottatt særdeles godt.
Navarsete står foran en dragkamp om budsjettmidler innad i regjeringen til høsten. Hun har selv lansert prosjektfinansiering som alternativ tidligere, og har oppfordret næringslivet om å komme enda tøffere på banen.
Les også: Navarsete vil ha mer veistøy
I Sverige er beslektede finansieringsordninger på plass allerede. Regjeringen, gjennom det såkalte Riksgjeldskontoret, tilbyr der lån med gunstige rentebetingelser til store veiprosjekter. Metoden kalles lånefinansiering, og lånene betales tilbake gjennom for eksempel bompenger.