LONDON: Bilprodusenter som ikke endrer seg og og ser ti til 20 år frem i tid kommer til å dø ut.
Det tror Nissans Europa-sjef, Paul Willcox, som i går lanserte nye initiativ som skal gi Nissan flere ben å stå på i årene som kommer.
For fremtidens bilprodusent er ikke bare en som tenker på transport, skal vi tro Willcox. Elbilen vil også kunne endre måten kraft distribueres på.
Lanserte egen «Powerwall»
Under en lansering i London i går, viste de frem sin egen hjemmebatteriløsning, Xstorage.
Dette er enkelt sagt et elbilbatteri du skrur fast på veggen for å få bedre kontroll på strømforbruk. Du har sannsynligvis hørt om konseptet under navnet Tesla Powerwall tidligere.
Konseptet er altså ikke nytt, men Nissan har tatt det litt videre. Det handler ikke bare om at du skal kunne lagre strøm du kan bruke når du har behov for den.
Tesla fikk mye oppmerksomhet for sin Powerwall – en batteribank du installerer i huset ditt. Tanken er å blant annet kunne lade den opp når strømmen er billig, grønn eller begge deler, og dermed få en lavere strømregning.
Nissan Xstorage er i bunn og grunn er det samme, med noen viktige forskjeller.
Bruker brukte batterier
Batteribanken benytter såkalte second life-batterier, altså brukte batterier fra Nissan Leaf. Det skal gjøre løsningen billigere for kundene.
Det andre er at løsningen gir deg mulighet til å selge strøm tilbake til strømnettet. Dermed kan du lade den når strømmen er billig, og selge overskuddet tilbake til strømleverandøren.
Koblet mot for eksempel et solcellepanel kan dette altså bli en investering som betaler seg selv – i alle fall delvis.
– Batteriet kan forsyne huset ditt med strøm i to til tre dager, sier Willcox.
Det er Europa som er det første markedet den lanseres i, og først i Storbritannia. Her kan den forhåndsbestilles i september, og leveres innen utgangen av året. Prisen er 4000 euro, og inkluderer alt man trenger av utstyr og installasjon.
Eller drøyt 37.000 kroner etter dagens euro-kurs.
Da får du en kapasitet på 4,2 kilowattimer, og Xstorage skal ha en levetid på ti år før den går til resirkulering.
- Kjørte 100.000 kilometer med hydrogenbil på 107 dager. Slik gikk det
Aktuell for resten av Europa
De færreste steder i Europa er velsignet med store mengder billig, fornybar strøm slik vi er i Norge, og selv om den skal bli å få kjøpt her i landet også, spørs det om løsningen vil bli spesielt aktuell for den jevne nordmann.
Derfor er det ikke planlagt noen stor aktivitet rundt løsningen i Norge, selv om det vil kunne leveres.
Nedover i Europa er historien en annen. Sist søndag produserte Tyskland 95 prosent av all energien sin fra sol og vind, noe som ga negativ strømpris.
Altså fikk forbrukere betalt for å bruke strøm. I slike markeder vil det være et stort potensiale for både denne og Teslas Powerwall.
Dette er imidlertid ikke et marked Nissan kan ha for seg selv. Og spørsmålet er selvsagt om Nissan ser for seg å samarbeide med Tesla om å få deres batteribank standardisert.
Mener Tesla er en pionér
– Tesla er en fantastisk pionér. De har hjulpet til med å åpne opp elbilsektoren. Vi har jobbet litt med Tesla på kontinentet, og de har allerede en adapter som virker med vår Chademo-ladeløsning. Å jobbe med dem for å lage en reversert adapter er et åpenbart neste steg, sier Gareth Dunsmore, kommunikasjonssjef i Nissan. Men hvorvidt de ser for seg noe samarbeid med Tesla om batteribanker, sier han ingenting om.
Et annet spørsmål er hvor alle de brukte batteriene til Xstorage skal komme fra. I et intervju med Teknisk Ukeblad nylig, fortalte Nissan Europes prosjektdirektør for batteri- og energitjenester, Francisco Carranza Sierra, at tilfanget av brukte batterier er svært lite, ettersom de varer veldig lenge.
Dunsmore sier at batterigarantien for 24 kilowatt-utgaven av Leaf er fem år, og etterhvert som disse bilene nærmer seg slutten av levetiden, blir tilfanget bedre. Men Nissan tror også at prisene på batterier skal videre ned, og at det kan lønne seg å bruke nye batterier på sikt.
Nissan har uansett tro på at de skal klare å selge 100.000 Xstorage-enheter i Europa alene innen fem år, og har som mål å ha dem installert på alle sine lokasjoner i Europa innen utganger av neste år.
Systemet er utviklet i samarbeid med Eaton, som fra før av har benyttet brukte Leaf-batterier i UPS-er til datasentre.
Vil bruke elbiler som energilager
Nissan ser imidlertid for seg at elbileiere kanskje heller, eller i tillegg, vil bruke det langt større batteriet i elbilene sine. Derfor lanserte de samtidig et britisk V2G-initiativ sammen med blant andre Eaton, Enel og den britiske kraftnetteieren National Grid.
V2G er en forkortelse for «Vehicle to grid», som kort sagt åpner for at elbilen kan levere strøm tilbake til strømnettet. Eller du kan produsere strøm ved hjelp av solceller, lade bilen med den, og selge den tilbake til strømnettet via bilens batteri.
I Storbritannia skal Nissan teste ut 100 biler med V2G-støtte gjennom et pilotprosjekt. Fra før av har Nissan satt opp et slikt pilotprosjekt i Danmark, og i både USA og Japan har de demonstrert dette konseptet i en årrekke.
Forbrukeren blir strømleverandør
Dette er uansett et aldri så lite skifte, ettersom bilprodusentene på sett og vis tar et lite steg over i kraftbransjen. Eller rettere sagt: Lar forbrukerne selge strøm til kraftselskapene.
Willcox mener dette gir et hint om hva bilens rolle i fremtiden blir. Han tror bilens rolle vil endre seg mer de neste ti årene enn den har gjort de siste 100. Han beskriver det som et tiår med disrupsjon.
Tanken er at bilen etterhvert vil være mye mer enn bare et transportmiddel. Visjonen er «Fuel station of the future». Etterhver kan elbilenes store batteripakker bidra til å stabilisere elektrisitetsforsyningen. Med tilgang til billig energi kan de brukes til å forsyne alt fra bolighus til sykehus med strøm.
Willcox sier potensialet er et «virtuelt kraftverk» med en produksjonskapasitet på 370 gigawattimer dersom alle biler gikk på strøm og var tilkoblet nettet.
Siden man har en stor batterireserve tilgjengelig, enten via tilkoblede biler, eller via trådløs, induktiv strømoverføring, kan det jevne ut kraftbehovet i store områder.
- Du har kanskje ikke hørt om dem? Verdens største elbilprodusent
Bilen blir inntektskilde
– Vi kan gjøre bilen til en inntektskilde. Energiselskapet har vært en ren leverandør, men dette kan endre seg nå. Sammen kan bilene være et stort kraftverk, sier Ernesto Ciorra, leder for innovasjon og bærekraft i kraftselskapet Enel.
Dette kan bli århundrets ingeniørbragd, tror Steve Holliday, styremedlem i National Grid. Han tror at det vi nå ser er en endring fra et marked hvor forbrukerne kommer til å bli en del av leverandørkjeden i strømmarkedet. V2G kan stabilisere både høyspentnettet og lokale nett.
Men det er ikke bare å begynne å selge strøm. Man trenger regulering på plass, en støttet lader, og nødvendig software.
Når dette blir utbredt vil variere fra marked til marked. I Norge vil vi neppe se det med det første, ettersom de økonomiske incentivene for forbrukeren uansett ikke er veldig store.
Dermed er ikke Norge – tross betydelig fokus på kjøretøy her i landet – ikke på kartet med tanke på de nylig lanserte løsningene riktig enda.