Det startet i begynnelsen av august da Nissan Leaf ble presentert.
Les: All you need is løv
Etter det har elbilmodellene strømmet på fra Renault-Nissan-alliansen. På Frankfurt-messen i september viste Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn fram fire kommende elbiler fra Renault, alle med betegnelsen ZE.
Les også: Flesket til med fire nye elbiler
Til bilmessen i Tokyo, som startet denne uka, hadde Ghosn med seg tre nye elektriske modeller fra Nissan som skal supplere Leaf de nærmeste årene.
– Vårt elektriske modellutvalg er designet for massemarkedet, til en pris folk har råd til, sa Ghosn under pressekonferansen .
Første modell ut er altså Leaf som introduseres i utvalgte markeder om et år fra nå. Til Norge kommer den tidlig i 2011, mens planlagt masseproduksjon skal skje fra året etter.
Les saken: Skal lage 350.000 Leaf i året
Modell nummer to er konseptbilen Land Glider – en smal toseter beregnet for urbane miljøer og som krenger i svingene.
Rettet mot yrkessjåfører i den samme bytrafikken kommer en elektrisk versjon av den nylanserte varebilen NV200.
Den fjerde modellen skal Nissan vise fram senere. Alt Ghosn vil røpe for nå, er at det blir en luksussedan med kraftige ytelser som skal selges med Infiniti-emblem.
Det er Nissan/NECs felles selskap Automotive Energy Supply Corporation (AESC) som skal bidra med litiumionebatteriene til samtlige av elbilene fra Renault og Nissan, i tillegg til batteribytteselskapet Better Place. Det planlegges fabrikker både i USA og Europa i tillegg til den på Nissans fabrikk i Zama, Japan.
I Tokyo har Nissan også presentert et nytt samarbeid med selskapet Sumitomo om håndtering av litiumionebatteriene etter at de har gjort nytte for seg i elbilene. Da har de gjerne fortsatt 70-80 prosent av den opprinnelige kapasiteten, og kan fungere som for eksempel hjemmelagring av energi.
Et tilsvarende forretningskonsept har tidligere Think-sjef Jan-Olaf Willums og selskapet ZEM Energy som har inngått en avtale med den indiske elbilprodusenten Reva.
Think-sjef satser på batterier