Nissan laget en Leaf med 48 kilowattimer batteri

Dobbel batterikapasitet, halv passasjerkapasitet.

Ingeniørene laget en batteripakke med dobbel kapasitet. Men baksetene måtte ofres.
Ingeniørene laget en batteripakke med dobbel kapasitet. Men baksetene måtte ofres. Bilde: Nissan
Marius ValleMarius ValleJournalist
1. aug. 2016 - 19:46

En Nissan Leaf fås med batteripakke på 30 kilowattimer. Så da Nissans ingeniører skulle delta i et spansk billøp kalt ECOseries, hadde de behov for en bil med større batteri.

Resultatet ble prototypen Cocoon, med 48 kilowattimers batteri. De tok enkelt og greit et ekstra batteri fra en standard 24 kilowattimers Leaf, og satt det inn i en bil av samme type.

Resultatet var 75 prosent lengre rekkevidde. Prototypen går omtrent 235 kilometer per lading.

Prosjektet har foregått på de spanske Nissan-ingeniørenes fritid. Prosjektet tok et halvt år å gjennomføre.

Etterhvert har dette ført til opprettelsen av «Nissan Innovation team» bestående av frivillige som utforsker muligheter med elbiler etter jobb.

Ser mot større batterikapasitet

Det er i seg selv kanskje ikke en stor teknisk bragd å doble batterikapasiteten i en Leaf ved å ta ut baksetene og sette i et nytt batteri når man har tilgang til Nissans delelager og kompetanse.

At Nissan benytter anledningen til å fortelle om prosjektet, kan imidlertid kanskje sees på som en vennlig påminner om at de også har større batterikapasitet i tankene.

Rykter sier at Nissan har en oppgradering på vei.

Selv om Nissan selv ikke har bekreftet noe, er det nærmest opplest og vedtatt at neste generasjon får et batteri i klassen 60 kilowattimer. Det fordi de selv har vist frem et konsept med slik batterikapasitet, kalt IDS. Selve batteriet er også vist frem.

Må møte konkurransen

Dessuten møter Nissan, som er en av verdens største elbilprodusenter, allerede til høsten konkurranse fra General Motors, som lanserer sin Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e. 

Om du er villig til å ofre baksetene, så er det mulig å gi en Leaf større rekkevidde. Her er det dobbelt så mange batterier som normalt. <i>Foto: Nissan</i>
Om du er villig til å ofre baksetene, så er det mulig å gi en Leaf større rekkevidde. Her er det dobbelt så mange batterier som normalt. Foto: Nissan

På sikt kommer også Tesla med sin første volummodell, Model 3. Andre bilprodusenter er også i ferd med å lansere sine rekkeviddemodeller. 

Når Nissan planlegger å lansere sin neste Leaf er ikke kjent. Nissan lanserte i fjor 30 kilowattimer-utgaven av Nissan Leaf. 

Gareth Dunsmore, Nissans europeiske elbilsjef, sier i pressemeldingen at de ikke har planer om å lansere den viste 48 kilowattimers prototypen, men at den er eksempel på å tenke utenfor boksen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.