De norske C-130J Hercules-maskinene er utstyrt med nødpeilesender (Emergency Locator Transmitter - ELT) av typen Artex 453-5000.
406 MHz
Ved et havari skal ELT-en automatisk sende 5-watts pulser på 406,025 MHz i tillegg til 121,5 og 243,0 MHz.
De to sistnevnte frekvensene er for at søk fra lufta og bakken skal kunne peile seg inn.
Likevel; det har ikke blitt fanget opp noen signaler fra det havarerte transportflyet.
–Jeg tør ikke begynne å gjette på hvorfor det ikke er fanget opp noen nødsignaler. Jeg vet at systemet blir sjekket med jevne mellomrom, og dette er heller ikke noe som kan slås av, sier oberstløytnant Trond Sølna som tidligere var skvadronsjef for 335-skvadron og nå leder flermotorkontoret i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo).
Video og bilder fra flyet: Første havari med Super Hercules
72 timer
Ifølge Sølna har ELT-systemet batterikapasitet til å sende i omlag 72 timer.
Slik Luftfartstilsynet beskriver denne ELT-typen, sender den data til satellitter i Cospas-Sarsat-systemet. Signalene blir så sendt til bakkestasjoner som formidler informasjonen videre til den aktuelle redningssentralen.
Antennen er montert innvendig helt bak i skroget på flyene.
Topp fly og besetning
Sølna understreker at C-130J-flyene har det han kaller "top of the line"-utstyr.
For eksempel antikollisjonsutstyr (Traffic collision avoidance system - TCAS), varsling for når flyet flyr for lavt (Terrain awareness and warning system - TAWS) og ferdsskriver (FDR).
– I tillegg er dette en flytype som gang på gang har vist hvor robust det er, med en meget kompentent og erfaren besetning. Dette er foreløpig et mysterium, sier Sølna.
Les også: Resultatløs leting etter savnet Hercules
Super Hercules gir supre skoler
Alle fire C-130J Super Hercules på plass