Nødsambandet sviktet under tunnelbrannen i Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane mandag.
– Jeg tror det er behov for en gjennomgang der vi får flere tunneler med nødnett. Det vil ikke være i alle tunneler, men det er behov for en ny gjennomgang der vi vurderer tunnel for tunnel, sier komitéleder og KrF-leder Knut Arild Hareide til NRK.
44 til sykehus
I alt 80 mennesker av forskjellige nasjonaliteter ble evakuert. Av disse ble 44 brakt til Lærdal sjukehus etter den dramatiske brannen som oppsto da det tok fyr i et polsk vogntog 3,5 kilometer inne i den 11 kilometer lange tunnelen.
Av de skadde ble 29 sendt til Førde sentralsjukehus og tolv til Haukeland universitetssjukehus, mens tre fortsatt er innlagt på sykehuset i Lærdal. Situasjonen er stabil for alle, men senkomplikasjoner kan oppstå på grunn av røykskader, opplyser Helse Førde i en pressemelding.
Medieansvarlig for Aurland kommunes kriseledelse, Noralv Distad, sa mandag at det ikke er meldt om andre skader enn røykskader og at ingen liv fryktes tapt.
– For å sikre best mulig behandling, blir alle pasientene værende til observasjon til tirsdag, sa han til NTB.
Nettet sviktet
Brannsjef Arvid Gilje i Aurland sier at det analoge nødsambandet ikke fungerte.
– Vi måtte bruke mobiltelefon og hadde et internt samband mellom brannmannskapet på walkietalkie. Det var det eneste som virket, sier han til NRK.
Avdelingsdirektør Nils Magne Slinde i Statens vegvesen i Sogn og Fjordane sier at sambandet ble sjekket senest i månedsskiftet juni/juli, men han vil prøve å finne ut hvorfor det ikke fungerte mandag.
Over 400 tunneler på Vestlandet vil stå uten nødnett når det nye nettet settes i drift neste år.
Hareide reagerer på at halvparten av de lengste europaveitunnelene på Vestlandet vil stå uten det nye nødnettet.
– Det viser at det er behov for å få nettet på plass hurtig, men det viser også at de må vurdere hvilke tunneler som skal ha nødnett og hvilke tunneler som ikke skal ha det, sier han.
Les også:
Dette gjør du når det brenner i tunnelen
«Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres»