Bodø tapte kampen mot Ørland om å bli ny hovedbase for Luftforsvarets kommende kampfly av typen F-35 Lightning II.
Men fortsatt er det en viss konkurranse mellom de to basene – om å lage sommerens mest spektakulære flystevne.
Mens Ørland lager stevne i forbindelse med Nato Tiger Meet, markerer Bodø 60-årsjubileet for hovedflystasjonen og 100-årsjubileum for norsk militær luftfart.
Les også: Se 85 kampfly på Ørland
U2
Bodø Airshow 2012, som arrangeres 16-17. juni, vil varte opp med noen av verdens fremste formasjonsflygere med italienske Frecce Tricolori som hovedattraksjon.
I tillegg kommer sveitsiske Patrouille Suisse, britiske RAF Hawk Display Team og propellkunstnerne Air Bandits med litauiske Jurgis Kairys i spissen.
– At vi får Frecce Tricolori hit, er som om Parkenfestivalen her i Bodø skulle få besøk av U2. Det er utrolig stort, sier stevnesjef Håvard Breivik til Teknisk Ukeblad.
For øvrig en treffende sammenligning på flere måter, i og med at det var nettopp til Bodø navnebroren, det amerikanske spionflyet Lockheed U-2, var på vei i 1960 da det ble skutt ned av sovjetiske SA-2-er.
Les også: Se hvordan flygere blendes av lasere
Godbit på lur
I og med at det er et dobbeltjubileum i år, er et av målene med flyshowet å vise hvordan militære flygemaskiner har utviklet seg gjennom de siste seks årtier. Og for så vidt sivil luftfart.
Ifølge Breivik er det nå enkelte som mener at programmet til årets Bodø-flyshow nå er på linje med det som går for å være benchmarken hva norske flystevner angår, nemlig Gardermoen i 1994. For øvrig var Frecce Tricolori blant deltakerne der.
– Vi er utrolig fornøyd med det vi har spikret så langt. I tillegg har vi en godbit til på lur, sier Brevik.
Han vil foreløpig ikke røpe mer enn at det er snakk om ytterligere et militært oppvisningsteam som de prøver å lokke nordover med attraksjoner som polarsirkel og midnattssol.
Les også: F-35 i solnedgang
Solid sveitisk bidrag
Frecce Tricolori markerer selv et jubileum i år: Det er 30 år siden de tok i bruk flyene de fortsatt er oppsatt med: Treningsjagere av typen Aermacchi MB-339 PAN.
Det italienske oppvisningsteamet anses å være i verdenstoppen. Dessverre er de også for evig tid knyttet til Ramstein-katastrofen i 1988 som kostet 70 liv. Siden da har regelverket knyttet til slik oppvisningsflygning blitt skjerpet.
Alle som var på Rygge i 2009, gleder seg garantert til et gjensyn med Patrouille Suisse og deres rød-hvite Northrop F-5E Tiger II.
Sveitserne har også med seg kaptein Ralph «Deasy» Knittel flyr solooppvisning med sitt F/A-18C Hornet.
Solooppvisning blir det også med et belgisk F-16 Fighting Falcon.
Les også: Ny kampflybase blir ingeniørenes eventyr
F-86 Sabre i lufta
RAF kommer over Nordsjøen for å fly oppvisning med BAE Hawk T Mk1. Også dette er et solodisplay.
Dessuten får Bodø et gjensyn med Jurgis Kairys fra Litauen og hans to kompanjonger Robert E. Fry fra New Zealand og Yoshihide Muroya fra Japan. Til sammen danner de Air Bandits som flyr elleville oppvisninger med sine Sukhoi-acrofly.
Et annet spennende gjensyn for Bodø-publikummet blir det med North American F-86 Sabre som jo står utstilt inne på Norsk luftfartsmuseum. Golden Apple Operations kommer med verdens eneste flyvedyktige A-versjon. Det norske luftforsvaret benyttet F- og K-versjoner fra 1955 til 1967.
F-86A-en kommer også til Rygge og Sola i år.
Les også:
Solstikk
Fra våre naboer i øst kommer Sverige med Jas-39 Gripen og Finland med F/A-18C Hornet.
For øvrig er det mye mer på programmet, som stadig utvides, og kan leses i sin helhet her.
I helga i midten av juni kan arrangørene nærmest garantere skyfritt og perfekte forhold i Bodø.
– Stevnet er lagt til den tida hvor det statistisk sett er størst sjanse for å få godt vær, sier Breivik.
Det fungerte iallfall flott under forrige flyshow for snart fire år siden:
– I 2008 hadde vi tre tilfeller av solstikk, flirer stevnesjefen.
Les også:
F-35 med våpen på vingene
F-35-sjefen roser norsk missil
Påstand om triksing med tall ved kampflykjøp