Syv år etter at Norconsult ble anklaget for korrupsjon i Tanzania, er saken nå avsluttet. Forrige uke ble selskapet frikjent av høyesterett.
– Frifinnelsen er riktig og veldig gledelig, nå kan vi endelig legge denne saken bak oss, sier administrerende direktør i Norconsult John Nyheim.
Frifinnelsen i Høyesterett konkluderer med at Norconsult ikke skal straffes for at to av selskapets tidligere ansatte på laveste nivå i organisasjonen ikke varslet oppover, i strid med selskapets rutiner når de ble kjent med uregelmessige utbetalinger initiert av Norconsults samarbeidspartnere i Tanzania i 2003.
Mange runder i retten
I oktober 2012 ble selskapet dømt av Borgarting lagmannsrett til å betale fire millioner kroner i bot etter at de ble funnet delaktig i korrupsjon i forbindelse med et prosjekt Tanzania.
Dommen var basert på at to av selskapets tidligere ansatte er dømt for medvirkning til grov korrupsjon i forbindelse med et vann- og avløps-prosjekt i Dar-es-Salaam, finansiert av Verdensbanken.
– Det er en veldig kjedelig sak, korrupsjon er jo ikke noe man som selskap ønsker å bli forbundet med, sier Nyheim.
Men han sier han heletiden har følt at selskapet har hatt en god sak.
– Vi ble jo frifunnet i tingretten. Så da vi tapte i lagmannsretten var vi veldig overrasket. Vi anket saken, og vant klart 5-0 i høyesterett, sier Nyheim.
Les også: Sliter med korrupsjon i India
Ulike begrunnelser
Høyesterett delte seg i to om avgjørelsen. Både flertallet og mindretallet var enige om at Norconsult skulle frikjennes for foretaksstraff, men med ulike begrunnelser.
Flertallet konkluderer med at allmennpreventive forhold tilsier at selskapet burde dømmes, men at den lange saksbehandlingstiden er formildende.
De la også vekt på at det i etterkant er innført strenge, interne retningslinjer i Norconsult for å oppdage og bekjempe korrupsjon.
Forhindrende tiltak
Siden saken ble kjent for ledelsen i 2006 har Norconsult jobbet aktivt for å avdekke og overlevere alle opplysninger i saken.
Nyheim bekrefter at at selskapet også har igangsatt en rekke interne tiltak for å forhindre at liknende situasjoner skal oppstå i framtiden.
– Helt fra saken ble kjent for ledelsen har vi jobbet med å forbedre våre interne rutiner. Vi ha revidert våre etiske retningslinjer, hatt etiske opplæringsprogram som alle ansatte må gjennom og dilemmatrening. Vi har også ansatt en egen Compliance Officer som har ansvaret for et eget anti-korrupsjonsprogram i konsernet, sier Nyheim.
Les også:
– Korrupsjon er en del av hverdagen