INDUSTRI

Nordlys krenger over 20 grader

Hurtigruteskipet Nordlys krenger nesten 20 grader i morgentimene fredag. Ved 20 grader er risikoen for kantring stor.
Hurtigruteskipet Nordlys krenger nesten 20 grader i morgentimene fredag. Ved 20 grader er risikoen for kantring stor. Bilde: Scanpix
16. sep. 2011 - 08:05

Oppdatert 0916: Hurtigruteskipet Nordlys krenger nå 21,7 grader. Mannskapene jobber på spreng med å øke lensekapasiteten, opplyser politiet i Ålesund.

Sammen med brannvesenet og ledelsen i Hurtigruten informerte politimester Jon Steven Hasseldal i Sunnmøre politidistrikt pressen om situasjonen fredag formiddag.

I løpet av natten har Nordlys begynt å krenge stadig mer, og man frykter nå at den legger seg helt over på siden.

– Vi har konferert med Det Norske Veritas og kommet fram til at det er forsvarlig å sende inn et lag på fire personer som kan få på plass en pumpe som kan få mer vann ut, sier brannsjef Geir Thorsen i Ålesund.

Samtidig jobber mannskapene med å få på plass en kran som skal bidra til å holde skipet stabilt.

Fra utsiden

Klokken 7.30 fredag opplyste operasjonsleder Arild Reite i Sunnmøre politidistrikt til NTB at krengingen var 19,8 grader.

– 20 grader omtales som kritisk. Kommer det over det, så kan skipet velte, sier operasjonslederen.

Brannvesenet prøver nå å pumpe ut vannet i skipet ved hjelp av pumper fra utsiden gjennom hull i skroget.

Kritisk

Torsdag kveld krenget skipet 16 grader og fortsatte å legge seg over på siden. Klokken 1 natt til fredag krenget det 18,1 grader og stabiliserte seg en stund.

Et par timer senere var krengingen økt til 19 grader, før den nådde 19,8 grader ved 5-tiden på morgenen.

Bommet

Krengingen har oppstått fordi skipet begynte å ta inn vann etter brannen. Bergingsmannskapene hadde kun klart å få inn én pumpe for å få ut vannet, og vannmengden som kom inn var større enn den som pumpen klarte å få ut. Samtidig gjorde gjenstander i vannet inne i skipet at lenser ble tettet.

Politiet besluttet torsdag kveld å åpne et nytt hull i skroget for å få inn enda en pumpe. Det gikk ikke bra. Mannskapene som skar hull i skroget bommet med én meter og måtte dermed bore nye hull, noe som har forsinket arbeidet med å tømme Nordlys for vann, skriver VG Nett.

– Det som har vært problemet er at vi har bare en pumpe inne og har problemer med å få inn nok pumpeutstyr, sa politiets innsatsleder Oddbjørn Østlund til VG Nett tidligere natt til fredag.

Synker på en time

De opprinnelige hullene som førte til at vannmassene strømmet inn i skipet ble forsøkt tettet med en type byggskum. De første meldingene tyder på at dette er vellykket. Hullene er tettet, opplyser Østlund til Sunnmørsposten.

Politiets innsatsleder Oddbjørn Østlund sier at faren for kantring ennå ikke er over, men han sa natt til fredag at han var fornøyd med at skipet var stabilt. Også konsernsjef Olav Fjell i Hurtigruten var forsiktig optimist, men understreket at det fortsatt kan gå galt. Han betegnet situasjonen som kritisk.

Hvis skipet skulle kantre, regner politiet med at det kan ta én time før skipet går ned.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.