TOULOUSE: Hansen er én av to norske ingeniører som jobber hos Airbus i Toulouse. Her jobber han med kvalitetssikring på A380-programmet.
– Kort fortalt handler det om å luke bort de siste barnesykdommene på flyet, sier Hansen.
Les også: Plastfly skal gi luftherredømme
Akrobatflyger
Alle små justeringer på flyene skal først gjennom rigid testing. Det betyr stadige turer med den første superjumboen som er bygget, altså MSN-001 (Manufactured Serial Number).
– Den er i lufta stort sett hver dag, forteller Hansen og gir Teknisk Ukeblad en omvisning i det som minner om et gedigent flygende laboratorium.
Hansen utdannet seg til sivilingeniør ved elektronikkstudiet ved NTNU da han i 1989 fikk tilbud om et masterstudie i avionikk på utveksling i Toulouse. Siden har han vært i Frankrike. Fra 1990 til 2005 jobbet han i DNV og var deres leder i SOHO-prosjektet – romfartøyet som ble skutt opp i 1995 for å studere sola og som fortsatt er operativt på det første Lagrange-punktet (L1).
Hansen gikk over til Airbus like før A380s jomfrutur 27. april 2005. Selv flyr han ikke store passasjerfly. Derimot er han flerdobbelt norgesmester i akrobatflyging.
20 superjumboer i år
Det vil rulle ut 20 A380 fra sluttmonteringen i Toulouse i år. Fortsatt er det et stykke til makskapasiteten som er fire fly i måneden, altså 48 i året.
I 2000 sa morselskapet EADS at de måtte produsere 250 eksemplarer A380 for å gå i null. Kommunikasjonssjef Rainer Ohler nekter i dag å oppgi de ferskeste break-even-beregningene, men innrømmer at antallet er langt høyere nå med to års forsinkelse og større investeringer enn opprinnelig planlagt.
– A380 har lenge vært en byrde for oss, men det er en real pengemaskin for operatørene, påpeker han.