Nordmenn kjøper hvert år mer og mer hvitevarer. Det viser tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Det viser også en undersøkelse Samsung har gjort hvor syv av ti sier at kjøkkenet er svært viktig.
Dette kan skyldes at menns interesse for dette rommet har økt voldsomt og i kjølvannet merker hvitevarebransjen at alle slags innovative funksjoner og nye dingser etterspørres som aldri før.
Betalingsviljen for et kjøleskap er noe helt annet enn før, men da må det kunne imponere venner og naboer og ha funksjonalitet ut over det å kjøle.
Såkalte amerikanske kjøleskap, eller side-by-side, er i vinden. 90 cm med svære flotte dører imponerer mer enn et på skarve 60. Slike skap ble populære for mange år siden ikke minst for at de kunne forsyne oss med kaldt vann og isbiter i fronten.
– Våre salgstall bekrefter at kjøkkenprodukter er populært. Nordmenn er opptatt av mat, og velger ofte dyrere modeller. Blant kjøleskap er det ofte populært med egne soner for fisk, kjøtt og grønnsaker. Strømforbruk er også viktig for kundene, sier adm. direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.
Les også: Slik har du aldri tappet øl før
Franske dører
Samsungs nye skap i det de kaller French Door-familien er et litt spesielt tilskudd til de med behov for drikke. Dette skapet har selvfølgelig også is og vann, men det har også en innebygget kullsyrepatron i døra.
Derfor kan folk få vann med kullsyre i tillegg. Og attpåtil med så mye bobler de foretrekker. Det øker nok drikkelysten.
Undersøkelser viser nemlig at seks av ti nordmenn foretrekker brus fremfor vann, men også at de som har slike skap drikker mer vann, barn som voksne. Men samtidig viser den at bare ti prosent mener at dette er en viktig egenskap i et kjøleskap.
Les også: Hvitevarene skal snakke med mobilen din
Enormt
Et annet argument fra undersøkelsen, som selvfølgelig skal stimulere til nyinvestering på kjøkkenet, er at folk ergrer seg over at de ikke finner igjen maten i skapet.
Små volumer på 300 liter, som er vanlig blir trange og uoversiktlige gjør at mange glemmer hva de har der inne.
Løsningen ifølge Samsung et stort skap på 600 liter. Det gir oversikt og gjør at vi finner mat som ellers ville ha oversittet utløpsdatoen.
Samsung har flyttet hele vann-, kullsyre- og ismaskineriet inn i døra. Tidligere har det vært et problem at dette har vært plassert inne i kjøleskapet og tatt plass og redusert oversikten.
Les også: Visste du at maten behandles med supertrykk, virus og plasma?
Skitne folk
Samsung har også spurt folk hvor ofte folk vasker kjøleskapet og rundt ti prosent av oss vasker det mindre enn en gang i året. Riktignok vokser bakterier dårlig i kalde omgivelser, som jo er mye av hensikten med et kjøleskap. Men de avgår ikke ved døden.
Energi
Energi er viktig for folk. Et viktig kjøpskriterium i dag er at kjøleskapet bruker lite energi. Man skal ha god samvittighet når lommeboka skal vrenges. For vrenges må den.
Dette kjøleskapet blir kun ditt om du gjør deg av med 35 av de største papirproduktene Norges Bank utsteder.
Les også:
Disse kaffemaskinene gjør jobben