OLJE OG GASS

Nordmenn gransker Deepwater Horizon

BP brenner oljeflak som har nådd havoverflaten utenfor kysten av Louisiana. Mandag opplyste BP at ulykken så langt har kostet selskapet 1,6 milliarder dollar, som tilsvarer cirka 10 milliarder norske kroner.
BP brenner oljeflak som har nådd havoverflaten utenfor kysten av Louisiana. Mandag opplyste BP at ulykken så langt har kostet selskapet 1,6 milliarder dollar, som tilsvarer cirka 10 milliarder norske kroner. Bilde: Reuters
Trond Gram
21. juni 2010 - 11:35

– Dette blir veldig spennende. Hendelsen med Deepwater Horizon er midt i blinken i forhold til doktorgradsarbeidet mitt. Jeg skal se på i hvilken grad man kunne ha beregnet faren for at dette skulle skje på forhånd, sier stipendiat Jon Espen Skogdalen.

Snart drar han på et halvt års forskningsopphold ved University of California, Berkeley. Der skal han være med i en ekspertgruppe som skal prøve å finne de dypereliggende årsakene til katastrofen på Deepwater Horizon, ifølge uis.no.

Forskere fra hele verden

Gruppen, som består av 40 forskere fra hele verden, blir ledet av professor Robert Bea, som omtales som en av USAs mest erfarne ulykkesgranskere. Han har gransket over 20 ulykker på offshorerigger.

Skogdalens studerer metoder for å inkludere menneskelige og organisatoriske faktorer i risikomodellering, og ser på hvorvidt vi kan måle sannsynligheten for at en gitt organisasjon kommer til å forårsake ulykker.

I Deepwater Horizon kan både menneskelige og organisatoriske faktorer spilt inn.

Førstehåndskunnskap

Les også: Fem ganger så stort som Full City – hver dag

Også Skogdalens to veiledere ved Universitetet i Stavanger, professor II Jan-Erik Vinnem og professor Ove Tobias Gudmestad, blir med i Deepwater Horizon Study Group.

– Det er interessant å få førstehåndskunnskap om det som skjer i Mexico-golfen. Vi må vurdere hva vi kan bidra med. Det er hyggelig om vi kan bidra med norsk industrikompetanse, sier Gudmestad.

Norsk studie

Ifølge Vinnem er temaet sentralt også på norsk sokkel, og Forskningsrådet og Statoil er med på å finansiere en studie som Skogdalen er en del av, om menneskelige og organisatoriske faktorer som kan gi storulykker.

– I dette prosjektet har vi blant annet utviklet modeller for hvilke faktorer som kan føre til utblåsninger, sier Vinnem ifølge uis.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.