Norge er det første landet som skal bruke bremseskjerm på sine F-35-kampfly. I øyeblikket er det den norske stat alene som finansierer utviklingen av bremseskjermløsningen for F-35.
Likevel er det nederlandsk, og ikke norsk forsvarsindustri som høster inntekter fra prosjektet.
Fokker Technologies skal levere bremseskjermdekselet, eller «drag chute fairing» som det heter på engelsk. Avtalen mellom Lockheed Martin og det nederlandske selskapet ble inngått i slutten av november.
Ifølge avtalen skal Fokker stå for designforbedringer, industrialisering, produksjonsutstyr og produksjon av komposittdelen som skal ettermonteres på flyene.
Les også: Her filmes Kerry av norsk drone
Kongsberg
– Dette er en kompleks komponent som beskytter skjerm og tilhørende komponenter i lufta og åpnes for å utløse skjermen ved landing. Delen er designet for å beholde de aerodynamiske egenskapene og stealthegenskapene til F-35, skriver Fokker i sin melding.
Fokker har levert en rekke andre komponenter til F-35-programmet siden 2001/2002. Fabrikken bygde dessuten de norske F-16-flyene i sin tid.
Kongsberggruppen deltok i anbudskonkurransen uten å nå opp.
– Vi leverte inn tilbud på denne og har registrert at vi ikke har fått den. Vi har ikke hatt mottatt noen debrief og har derfor ikke noe ytterligere informasjon å komme med, skriver kommunikasjonsrådgiver Johannes Dobson i Kongsberggruppen i en epost.
Les også: Her er Norges nye bombekastervogn
Best value
Norges kontrakt med Lockheed Martin (LM) om utvikling og leveranse av bremseskjermen går gjennom det flernasjonale programkontoret (JPO).
– Våre folk i JPO er i dialog med LM for å følge opp krav og spesifikasjoner for skjermen. Selv om vi gjør det vi kan for å understøtte norsk industri, velger LM sine underleverandører i tråd med best-value prinsippet, skriver kommunikasjonsrådgiver Endre Lunde i det norske kampflyprogrammet.
Han legger til at «best value» betyr at oppdragene går til de som kan levere på tid, kostnad og ytelse mot de norske kravene, og da må norsk industri konkurrere seg til oppdragene på lik linje med industri i de andre partnerlandene.
Også Canada og Nederland vurderer å krysse av i boksen for bremseskjerm i ekstrautstyrslista hos Lockheed Martin.
Ifølge Lunde finnes det en avtale om fordeling av utviklingskostnadene hvis eller når dette skjer.
Les også: Nå skal F-35 skyte Raufoss-ammunisjon
Glatte rullebaner
Bremseskjermen er nødvendig for å kunne operere kampflyene med is- og snødekte rullebaner og i kraftig vind.
Det er gjennomført testing av landing i vind og på glatte rullebaner, men foreløpig ikke med så ekstreme forhold som vi kan ha i Norge.
– Dette vil komme som en del av testprogrammet for integrasjonen av bremseskjermen på de norske F-35A, ifølge prosjektleder Frode Dahl i et innlegg på Kampflybloggen.
Han påpeker dessuten at de første testene norske testflygere har gjennomført av F-35A med bremseskjerm i avanserte simulatorer peker i riktig retning.
Les også: Norsk minidrone har fått overhaling - så mye bedre har den blitt
Kommer i 2017
Norge mottar sine første fire fly i 2015 og 2016. Dette er fly som skal brukes til trening i USA og de leveres uten skjerm, men er forberedt med all innvendig hardware for å kunne bære den.
Ifølge Lockheed Martin vil skjermløsningen på F-35 være til forsveksling lik den som Norge og andre nasjoner benytter på sine F-16 i dag.
Testflyet AF-2 blir utstyrt med den første skjermen og starter testing i 2017, opplyste flyprodusenten til Flight Global i august.
Denne poden eller «kanoen» kan monteres på og av ryggen bak på skroget, selv om den for Norges del i utgangspunktet skal sitte på permanent.
Les også:
Nå trener F-35 og F-22 sammen for første gang