Samtidig som Norge bygger de tre Ryfasttunnelene på tilsammen 55 kilometer, bygges en 32 kilometer lang tunnel i Chile.
Tidligere i mai var tunneleksperter fra Sør-Amerika på besøk hos Statens Vegvesen for å se på hvordan vi bygget tunneler i Norge.
Seks ganger flere menn
– Effektivitet, og det estetiske når alt er ferdig. Det er den største forskjellen, sier Patricio Beltran. Han er teknisk direktør i selskapet Promat, og var en av de syv tunnelspesialistene fra Chile, Colombia og Peru som besøkte Ryfast-prosjektet forrige uke.
Mens 800 mann bygger 55 kilometer tunnel i Norge, bygger 4800 mann 32 kilometer tunnel i Chile.
– Jeg synes det var veldig interessant å få et innblikk i hvordan dere planlegger og gjennomfører et så stort prosjekt, sier Beltran.
Les også: Nå blir det vanskeligere å få bilen gjennom EU-kontrollen
Nesten tre ganger raskere
Men det er ikke bare antallet mann som skiller prosjektene.
− Antall ansatte på et anlegg og effektiviteten er de største forskjellene mellom Chile og Norge, sier seksjonsleder Øyvind Engelstad i Norconsult.
Mens det i Norge er vanlig å drive mellom 70 og 75 meter tunnel i uken, drives det ikke mer enn mellom 25 til 30 meter i Chile.
Les også: Rapport: Svevetog mellom Oslo og Bergen vil ta mindre enn en time
Vil gjøre som Norge
I tillegg til effektivitet er sikkerheten i norske tunneler noe helt annet enn i chilenske.
– Brannsikkerheten i tunnelene var også lærerikt, og vi fikk inspirasjon til å finne tilsvarende gode løsninger, sier Beltran.
I Chile bygges det fortsatt mange bruer, men etter dette besøket vil tunneleksperten anbefale at det heller bygger undersjøiske tunneler fremover.
Les også: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge