KONGSBERG: Kongsberg-gruppen kan tilby et femtegenerasjons sjømålsmissil ferdig integrert på F-35 Lightning II mot slutten av dette tiåret.
Forsprang
Joint Strike Missile (JSM) heter våpenet som kan gi det norske konsernet så mye som 20 års forsprang, ifølge Harald Ånnestad, som er direktør i Kongsberg Defence Systems (KDS):
– Det begynner nå å tydeliggjøres at USA ikke vil ha et tilsvarende missil i produksjon før i 2030–2035. For F-35-partnerlandene betyr det at teknologien ikke blir tilgjengelig for dem før i 2040, sier Ånnestad til Teknisk Ukeblad.
Han legger til at det har stor betydning for partnerlandenes interesse den troverdigheten Kongsberg har bygget gjennom søstermissilet Naval Strike Missile (NSM) som nå er operativt og har demonstrert sin kapasitet.
Les også: Her smeller Norges nye supervåpen
I lufta om to år
I forrige uke ble det første ferdige JSM-skroget vist fram på komposittfabrikken til Kongsberg aerostructures. Den elektroniske og eksplosive innmaten mangler, og testslipp med et ferdig missil ligger et par år fram i tid.
Parallelt må missilet integreres på F-35. I juni kom den meget viktige beskjeden fra USA om at de vil støtte integrasjonsarbeidet, dog uten å bestille noen missiler foreløpig.
Først må også trinn tre i utviklingskontrakten tegnes på missilet som er utviklet sammen med Forsvaret og Forsvarets forskningsinstitutt.
– Vi har gått fra Pingvin via NSM til JSM. 50 år med missilproduksjon har gjort oss verdensledende på denne type teknologi. Slike utviklingsløp krever tålmodighet og ryggrad. Norge er et lite hjemmemarked og det er ekstremt viktig med et slikt samarbeid, sier Walter Qvam.
Fortsetter utviklingen å gå etter planen, vil Kongsberg være oppe i lufta for å teste JSM i 2014/2015.
I første omgang fra F-16 og F/A-18. I alt vil det slippes 20 missiler før det første blir montert på et F-35. Det vil skje i 2017/2018.
Umoe Mandals MTB-er: Ser ut som små fiskeskøyter på radaren
Bevegelig mål
Ånnestad påpeker at det er tusenvis av testtimer og beregninger som ligger bak missilkroppen, som for utenforstående fortoner seg som et hvilket som helst stykke kompositt.
Det er det ikke. Tvert imot er dette det eneste femtegenerasjonsmissilet som er optimalisert for F-35.
Amerikanske analyser konkluderer med at JSM er tre til fem ganger mer effektivt enn eksisterende missiler.
Kravet til JSM er at det skal ha like god eller bedre aerodynamikk og stealthegenskaper som NSM i tillegg til at det altså må passe i buken på F-35. Våpenrommet fylles med kun to tommers klaring på det minste.
– Så har i tillegg Lockheed Martin endret utformingen på våpenrommet underveis, slik at dette på alle måter har vært jakten på et bevegelig mål. Men nå er altså designen frosset både på fly og missil, sier Ånnestad.
– Hvor er de største endringene gjort etter at utviklingen startet og frem til designfrys?
– Det er nok på luftinntakene med tanke på å redusere radarsignaturen for disse. Stealth og aerodynamikk er jo to variabler som trekker i hver sin retning, påpeker KDS-direktøren.
Flyr uoppdaget
JSM vil ha like god manøvreringsevne, sensorevne og regnekraft som NSM. Det betyr for eksempel at missilet har adaptiv fluktbane over havet.
Laseren som sitter i det stabiliserte hodet, peker ned på sjøen og estimerer bølgehøyde slik at det kan fly uoppdaget like over overflaten selv i stor sjø, uten å havne i vannet.
Dette kombineres med IR-søkeren, som gjør at missilet kan manøvrere mellom skjær og holmer og deretter gjenkjenne og plukke ut korrekte fartøy med centimeterpresisjon.
Kongsberg sier at JSM vil synes kun på de aller beste radarene og selv da flyr missilet så godt at det skal kunne utmanøvrere de beste luftforsvar.
NSM: Dette er Norges nye storselger
Effektivt flyvåpen
– JSM er først og fremst et viktig forsvarsprosjekt for F-35s operative evne. Vi trenger våpen som er effektive mot godt forsvarte mål. Vi har ikke et enormt flyvåpen, slik at vi må sikre at de få flyene vi har gjør en best mulig jobb, sa statssekretær Eirik Øwre Thorshaug.
Han mener at det fortsatt er realistisk å nå målet om norsk verdiskapning som tilsvarer anskaffelseskostnaden på F-35. NSM har i dag 150 underleverandører. JSM nærmer seg 100.
Kongsberg beregner JSM-verdigrunnlaget for små og mellomstore norske bedrifter til fem milliarder kroner. Dersom JSM blir en eksportsuksess à la Pingvin, kan verdien være rundt 25 milliarder kroner fordelt på kanskje 30 år.
Les også:
Dette ubemannede flyet har større vingespenn enn en 737
Denne gir tryggere berging i krig