LISBOA: De to første medlemmene i Renaults kommende elektriske storfamilie lanseres nå.
Men vi må vente ti måneder på at varebilen Kango ZE kommer til Norge, og familiebilen Fluence ZE kommer kanskje ikke i det hele tatt.
Massiv elbilsatsing
Renault overrasket da de i Frankfurt for to år siden lanserte hele fire elektriske modeller under navnet ZE (Zero Emission).
Men allerede tidlig i 2010, da Renault åpnet for reservering av kommende elbiler, kom et varsel om at vinterlandet Norge ikke ville bli prioritert.
Les sakene:
Flesket til med fire nye elbiler
Klima bremser elbilsatsing i Norge
Nå bekrefter Renault at Fluence ZE ikke blir tilpasset kaldt klima før sent i 2013.
Så hvorfor tar det Renault så lang tid å lage et oppvarmingssystem for batteripakken når for eksempel Nissan Leaf hadde dette fra starten av?
– Det har med plass å gjøre. Det er mye trangere rundt batteriet i Fluence ZE enn i Leaf og det er dermed en mer komplisert jobb. Vi har alt måttet gjøre store forandringer i konverteringen, forklarer Laurent Forin-Crouvoisier som er prosjektansvarlig for elektriske drivlinjer og batterier i Renault.
Søster
Han viser til at der Leaf er konstruert som elbil fra bunn av, har Fluence ZE en søster med forbrenningsmotor.
På elbilen er hekken forlenget med 130 mm for å få plass til batteriet - stablet vertikalt bak baksetene - og samtidig beholde 317 liters bagasjerom.
Les også: Telenor viser vei for Renault
Jobber med saken
Siden Motor Gruppen AS overtok som Renault-importør i Norge for et drøyt år siden har de jobbet med å heve Norge på prioriteringslista, forteller selskapets elbilsjef Bernt G. Jessen.
Med erfaring fra snart tusen solgte Mitsubishi i-MiEV kan Motor Gruppen diskutere elbil med franskmennene med autoritet.
Renaults elbiler vil selges hos ti forhandlere i Norge, og det starter med varebilen Kangoo ZE fra senest september 2012.
– Renault selger nest mest lette varebiler i Europa, men ufortjent lite i Norge. Det skal vi gjøre noe med. Den elektriske versjonen vil dessuten kunne nyte godt av at det kan komme restriksjoner på bykjøring med forbrenningsmotorer, sier Jessen.
Renault med elektrisk måkevinge
Batterileie
Alle Renaults elbiler selges uten batteri. Det vil si at kjøperen betaler en månedlig leie for det kostbare batteriet som byttes når kapasiteten er redusert til 75 prosent av opprinnelig kapasitet.
Ifølge Jessen vil den rimeligste månedsleien ligge godt under tusenlappen i Norge.
Både Kangoo og Fluence har litiumionebatteri med en kapasitet på 22 kWh.
Kangoo i tre versjoner
Fluence ZE akselererer fra 0–50 km/t på 4,1 sekunder, nesten to sekunder mindre enn 1,5 dci-versjonen. Og lydnivået i kupeen er 50 prosent lavere (minus 3 dB) i 50 km/t, tredje gir.
I motsetning kan Kangoo ZE føles noe undermotorisert. Motoren yter 44 kW/226 Nm. Og der Fluence er stillegående og generelt preget av høy byggekvalitet, er Kangoo mer som varebiler flest – noe skranglete.
Samtidig kan denne varebilen frakte 650 kilo der elbiler har et fortrinn, inne i sentrumsgatene. Det finnes trolig et marked for en høy femseter med ekstremt god bagasjeplass, som jo Kangoo Maxi 5-seter er. Likevel regner Jessen med at 70 prosent av Kangooene vil gå til flåtekunder.
Nå selges batteribytte-elbiler
Bytter batteriet på fem minutter
Maxi-variant
Kangoo ZE kommer altså i en forlenget versjon, Maxi, som vil finnes både som 2- og 5-seter. De selges for 20–22 000 euro (før lokale insentiver) i Europa, men den norske prisingen er ikke fastsatt.
Lastekapasiteten i volum er helt lik som de konvensjonelle utgavene. Rekkevidden oppgis til 170 km (NEDC).
Den første i ZE-familien som er bygget som elbil fra bunn av, Zoe, kommer til Norge i 2013.
Den interessante bybilen Twizy, som de tyske konkurrentene frekt kopierte i stor stil på årets frankfurtmesse, kommer muligens til Norge neste år.
Les også: Smått er godt for nye tyske elbiler