Rolls-Royce skal ikke bare levere gassmotorer, men også thrustere og styringssystemer til to taubåter for oljeselskapet CNOOC.
Statoil først
Rolls-Royce har levert tilsvarende utstyr til de to første gassdrevne taubåtene i verden, bestilt av Buksér og Berging.
Det første fartøyet er nå i bruk på Kårstø for Statoil.
Dermed blir to statlige oljeselskaper med på å sette en miljøstandard for nye taubåter.
Kina kommer
– Markedet i Kina er bare så vidt i startgropen, sa Jacob Nielsen i Rolls-Royce Marine AS på et seminar i Oslo onsdag. Han pekte på at Kina har store miljøutfordringer. LNG-motorer i skip kan bidra til å løse mye av utslippsproblematikken, spesielt NOx, svovel og partikler i havner nær byer.
– En hel flåte kinesiske skip vil etter hvert gå over til gass. Det vil monne,sa Nielsen.
Han holdt et innlegg på seminaret «Offentlig innkjøp – et hinder for innovasjon?» og fortalte hvordan norske myndigheter var med og bidra til å åpne for gassdrevne skip i Norge ved å stille miljøkrav.
Les også: Fire kandidater til miljøpris for skip
Overføringsverdi
De to Kina-taubåtene blir temmelig lik de norske.
Framdriftsystemet fra Rolls-Royce omfatter to Rolls-Royce Bergen C-motorer per skip, styringssystem og to azimuth-thrustere som sikrer trekkraft og manøvrering i krevende operasjoner.
Naturgass får økende popularitet som drivstoff for skip. Miljømessige fordeler og gunstige gasspriser, gjør at stadig flere redere ønsker å satse på gassdrift. Dette gjelder for mange fartøytyper, skriver Rolls-Royce i en pressemelding.
– De fleste av verdens taubåter opererer kystnært og i havner, der utslippskravene er strengest, sier Robert Løseth, direktør for framdriftssystemer og motorer i Rolls-Royce Marine.
Han peker på at tilgjengeligheten til LNG øker raskt og at mange store havner relativt raskt vil tilrettelegge for det rene gassalternativet.
100 % LNG
Rolls-Royce Bergen-motorene er de eneste skipsmotorene av denne type på markedet som er bygget for 100 prosent gassdrift.
Rolls-Royce er også ledende i verden på azimuth-thrustere for taubåter.
Taubåtene skal bygges av det kinesiske verftet Zhenjiang med levering på tampen av 2014.
Les også:
Vard planlegger kjempeskip for Solstad