Global skipsfart utgjør i underkant av 3 prosent av klimagassutslippene i verden.
Til tross for dette er ikke internasjonal skipsfart omfattet av Paris-avtalen, som har som mål at temperaturen på kloden helst ikke skal øke med mer enn 1,5 grader sammenlignet med førindustriell tid.
Det er FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) som regulerer utslippene fra internasjonal skipsfart.
La fram krav
For å få ned utslippene har derfor Norge, sammen med USA, Japan og Marshalløyene, nå lagt fram et krav for IMO om bindende rapportering av klimagassutslippene fra internasjonal skipsfart.
Både mengde og type drivstoff som er brukt, distanse og tiden skipet er i operasjon skal det ifølge forslaget rapporteres om, i tillegg til informasjon om maskineri og hvor mye last skipet kan transportere.
EU har allerede etablert en forordning med tilsvarende krav, men denne forordningen vil kun dekke i underkant av 40 prosent av skipsfarten.
– For å kunne få globale krav om utslippsreduksjoner på plass, er det i IMO kravene må etableres. Norge skal være en sterk pådriver for å få dette til, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.
Forutsetning for reduksjonskrav
– Dere foreslår ikke noe konkret krav om utslippsreduksjoner?
– Nei, det vil være neste skritt. Man kan ikke ha et reduksjonskrav uten først å ha et rapporteringssystem. Rapportering er en nødvendig forutsetning for å kunne etablere ytterligere krav om utslippsreduksjoner fra internasjonal skipsfart, sier Helgesen til Teknisk Ukeblad.
Han tror det er gode sjanser for at dette blir vedtatt.
– Vi ser for det første at International Chamber of Shipping har ytret støtte til dette. Det ville ikke vært gitt for et par år siden. Vi ser også positive signaler fra Kina. Det kommer mykere toner fra folk som tidligere har vært skeptiske, sier Helgesen.
– Viktig første skritt
– Hvorfor?
– Jeg tror Paris-avtalen har hatt en rolle. Det er stadig flere land som nå ser at hvis de skal være konkurransekraftige fremover, må de bygge grønn konkurransekraft, sier Helgesen.
Han håper å få forslaget godkjent i april, slik at det kan fastsettes i oktober i år og tre i kraft i februar 2018.
– Hvor mye klimagassutslipp mener du bør reduseres i skipsfarten?
– Det må være målet at global skipsfart påtar seg kutt i tråd med ambisjonene i Paris-avtalen. Om vi får det til i første omgang, gjenstår å se. Men dette initiativet er et viktig første skritt. Vi ser nå en dynamikk som er viktig å utnytte. Den er dels utløst av oss, fordi vi fikk til et ekstraordinært forhandlingsmøte om dette i fjor høst.
– Potensial for norsk industri
– Har Norge og norsk industri noen spesiell interesse av at dette vedtas?
– Norsk skipsfart og norske teknologiclustre ligger jo langt framme på klimavennlige løsninger. Jo sterkere klimakrav man får til i internasjonal skipsfart, desto større marked vil derfor åpne seg for norske teknologimiljøer, sier Helgesen.