STOCKHOLM: Volvo/Renault, DaimlerChrysler og Scania bruker alle maskin til maskin-kommunikasjon (M2M) fra Telenor.
Fra fabrikkenes side er det installert Sim-kort fra Telenor i lastebilene.
Volvo kaller sitt system for Volvo on track. Dette betyr dette eksempelvis at dersom bilen kolliderer, sendes automatisk varsel til nærmeste alarmsentral om bilens geografiske posisjon, hvor mange som er i bilen, hvor mye bensin det er i tanken og mye, mye mer.
Sporing og flåtestyring
Alarmsentralen kan eksempelvis selv sette opp samtale inn i bilen, uten at føreren behøver å foreta seg noe. M2M-komminikasjonen sørger også for sporing med GPS (Global Positioning System) dersom bilen blir stjålet.
I lastebiler og trailere gis i tillegg mulighet for flåtestyring.
Produktansvarlig Göran Brandt sier at Telenor forventer at mange av Norges kraft- og energiselskaper vil finne M2M-løsninger interessant. Han påpeker at også vakt- og alarmselskaper som Securitas Direct benytter Telenors M2M-løsning i Norge.
Også for helsesektoren
Nordensjef Morten Karlsen Sørby i Telenor tror at også at offentlig sektor, med helseforetakene og sykehusene i spissen, vil bruke M2M-kommunikasjon når de eksempelvis skal følge opp en hjertepasient etter en operasjon.
– Vi har stor tro på M2M i den norske helsesektoren ettersom Norge er kommet lengst i verden innen telemedisin. Det er bare fantasien – ikke teknikken – som setter grenser for hvordan M2M kan brukes for å hjelpe, sier Karlsen Sørby.