Rundt 70 prosent av det norske strømnettet består av IT-nett som elbilen Renault Zoe i utgangspunktet ikke takler.
Nå kommer løsningen på jordingsproblemet: En kabel utviklet av Zaptec AS i Stavanger.
Verdens første
– Vi liker å kalle dette en portabel ladestasjon, ettersom det er den første ladekabelen i verden som inneholder en elektronisk trafo, sier Zaptec-direktør Brage W. Johansen til Teknisk Ukeblad.
Renault påpeker at de lenge vært på jakt etter en løsning som fungerer optimalt med det norske strømnettet.
– Det ser det nå ut som vi har funnet. Zaptec har utviklet en sikker, svært effektiv og portabel ladeteknologi som garanterer alle eiere av Renault Zoe rask og sikker lading uansett hvor de er, sier Anders Gadsbøll i en pressemelding.
Denne våren tilbyr Renault en hjemmelader og Zaptec-kabelen, som begge håndterer 3,6 kW, inkludert i prisen ved bestilling av Zoe.
Kabelen er i ferd med å settes i serieproduksjon i Norge, og blir klar til levering til sommeren.
Les også: Hadde mål om 400 solgte – 1.500 allerede bestilt
Oljebrønner og rommet
Selv om Zaptec ble stiftet så sent som i 2012, forteller Johansen at det er et drøyt ti år langt utviklingsløp som har bragt selskapet dit de er i dag.
Transformatorene ble opprinnelig utviklet for oljeboring, og selskapet jobber i tillegg med å utvikle utstyr for elektropulsboring på oppdrag fra Nasa og Esa.
– Det er den samme kjerneteknologien som nå benyttes til å lade elbiler. Det vil si en ekstremt kompakt og robust elektronisk trafo med galvanisk skille, sier Johansen.
Les også: Tesla-sjefen: – Vi skal lage billigere elbil enn GM
Hjemmelader
Parallelt med ladekabelen, Zapcharger portable, er den nye hjemmeladeren Zapcharger også i ferd med å ferdigstilles.
Denne transformerer 230V 32A trefase om til 400V 16A trefase. Den gir dermed opp til 11 kW ladeeffekt med TN-nettkvalitet og regulerer dessuten strømuttaket etter den øvrige belastningen på hjemmets nett.
Laderen er også forberedt for smarte strømnett.
De analoge trafoene som i dag installeres hjemme i garasjene til folk er digre klumper på 70-100 kg som står og summer kontinuerlig.
Zapcharger er under en tidel i vekt og volum og bruker en hundredel av mengden kobber og jern som en tradisjonell trafo.
Les også: Nytt system kan forutsi filbytte
Globalt produkt
Avtalen Zaptec har inngått med Renault for det norske markedet, kan være begynnelsen på et enda større samarbeid.
– Det er mye «råtten strøm» rundt omkring i verden, og Renault har antydet at de kan ha behov for å gjøre vår ladekabel til et globalt produkt, forteller Zaptec-sjefen.
Johansen sier at den første elbilavtalen er en viktig milepæl for selskapet som har ambisjoner om å nå enda flere markeder med den energieffektive teknologien.
– Vi ser for oss mange applikasjoner av våre trafoer både innen fornybar energi, strømdistribusjon og industri, sier Johansen.
Selskapet har hovedkontor i Stavanger, et distriktskontor i Oslo og ti ansatte.
Les også:
Nye Volt klarer 80 km på strøm