Det norske arkitektkontoret Nordic Office of Architecture har blitt enstemmig utropt som vinner av konkurransen om utformingen av Keflavik Lufthavn på Island, etter å ha konkurrert mot fem andre selskaper.
Keflavik lufthavn skal gjennomgå en stor utvidelse, til en kapasitet på 8 millioner passasjerer per år. Dette er rundt en tredjedel av antallet passasjerer som er innom Gardermoen lufthavn hvert år.
Flyplassen ses likevel av mange på som et viktig knutepunkt for flytrafikk mellom Europa og Nord-Amerika.
Nordics plan gjelder både masternivå og terminaldesign for flyplassen. Løsningen «optimaliserer bruken av eksisterende anlegg, rullebaner og bygningsmasse», ifølge selskapet.
Les også: Her lander verdens største fly på Gardermoen
– Fleksibel løsning
«Økende trafikk, rushtidskapasitetskrav og fremtidige endringer krever en ordning som er åpen for alternative utbygginger og fleksibel for uforutsette behov», heter det i en pressemelding fra arkitektkontoret.
Nordic ble prekvalifisert til prosjektet sammen med fem andre team innen flyplassplanlegging; EC Harris (UK), Ineco (Spania), NACO (Holland), Rambøll (Danmark) og Mott Macdonald og VJI Consulting (UK).
Les også: Ny kunstig lagune skal forsyne 155.000 hjem med strøm
Fikk 861 millioner til utvidelse
«En viktig fordel med Nordics forslag er at utviklingen kan skje uten å forstyrre driften av flyplassen. Dette sikrer at prosjektet er i samsvar med målene for Isavia», heter det i pressemeldingen.
Tidligere i år fikk flyplassen tildelt 861 millioner kroner til utbyggingen av det statlig eide Isavia for arbeidet med utbyggelsen.
Les også:
Nye byggkrav gjør småhus 150.000 kroner dyrere
40, 30, 28, 17 etasjer - sjekk høyhusene som står i kø i Norge
Boeing og Saab med nytt system for å skyte bomber fra bakken
40, 30, 28, 17 etasjer - sjekk høyhusene som står i kø i Norge