Den norske appen Callfrodo tar sikte på å konkurrere med både Skype og Viber.
Målet er ikke mindre beskjedent enn 150 millioner nedlastinger i løpet av de neste fem årene.
Gründer Rich Larsen startet planleggingen og utviklingen 2007.
Omtrent syv år senere er appen endelig klar for offisiell lansering 30. september, skriver innovasjonsnettstedet 3in.no.
– Det har vært en lang inkubasjonstid, og appen ser ganske annerledes ut nå enn da vi begynte. Utviklingen innen denne bransjen har vært stor og gått raskt de siste årene, sier daglig leder Finn Helge Tolpinrud.
HD-samtaler
Mobilverktøyet er en alt-i-en-app for kommunikasjon med HD-kvalitet på samtaler.
På menyen står:
- Gratis videosamtaler, sms, samtaler og gps-lokasjon.
- Sending av filer som bilder og videoer ved hjelp av wifi eller mobilnettet.
- Som i Skype kan du legge til kreditt og bruke appen som en vanlig telefon for å ringe til folk som ikke bruker løsningen.
– Siden vi har utviklet en egen plattform og forhandlet egne, internasjonale priser, er vi konkurransedyktige med både Skype og andre leverandører i markedet på ringetid, mener Tolpinrud.
Les også: Datagründer med app for å redusere sløsing og feil i byggebransjen
150 millioner
Løsningen er testet teknisk og markedsmessig i drøyt 100 land gjennom de siste 12 månedene.
Nå har selskapet nærmere 60.000 kunder med hovedvekt i Midt-Østen, USA og Asia.
Facebook er brukt som testkanal for markedspotensialet. Resultatet er at Callfrodo vokser med 2000-3000 nye kunder per dag - før lansering.
Målet er tre millioner nedlastninger i løpet av et år - 150 millioner om fem år.
Ifølge selskapets analyser har hver kunde en verdi på mellom 100 og 200 kroner.
Ett av argumentene som Callfrodo selv fremmer for at de skal lykkes, er prisene på å ringe ut internasjonalt.
De ligger opp til 70 prosent lavere enn prisene til Skype.
Les også: Skype Translator skal kunne oversette samtaler på direkten
Alt i ett for bedriftene
Neste skritt er en løsning for bedriftsmarkedet.
Her skal enhver bedrift i ethvert land kunne laste ned en helhetlig kommunikasjonsløsning uten fysiske installasjoner - med webportal og trådløst sentralbord i tillegg til all intern kommunikasjon gratis, som videokonferanse, gruppechat, samtaler, meldinger og filutveksling.
Behovet for kapital skal løses både privat og med offentlige støttemidler.
– Nå skal vi ut i det profesjonelle investormarkedet og hente kapital for videre ekspansjon og videreutvikling av bedriftsløsningen. Vi har også inne søknader hos blant annet Skattefunn og Innovasjon Norge, sier Tolpinrud.
Les også:
TUs lesere har talt: Dette er de mest irriterende programmene