IT

Norsk spillsensasjon fra 300.000 til 16 millioner brukere på ett år

Fikk kongelig besøk i London.

 Dette møter deltagerne når de åpner læringsspillet.
Dette møter deltagerne når de åpner læringsspillet. Bilde: Kahoot
3. des. 2014 - 20:12

Over hele verden sitter nå elever og studenter og svarer på spørsmål gjennom læringsspillet Kahoot.

– Vi har klart å få Kahoot inn i klasserom og inn i undervisning samtidig som vi har klart å være tro mot vårt ideal om at god læring kommer gjennom gode spørsmål og engasjement, sier administrerende direktør Johan Brand til Teknisk Ukeblad på telefon fra London tirsdag.

Han var da på vei til selskapets nye kontorlokaler i den britiske hovedstaden der det ventet celebert besøk. Hertugen av York, prins Andrew, fikk seg en omvisning og demonstrasjon av spillet.

Prinsen likte det han så, og det er han ikke alene om.

Les også: Hawkings taleprogram blir tilgjengelig for alle

Eksplosiv vekst

Den spillbaserte læringsplattformen har hatt en formidabel vekst siden den ble lansert 1. september i fjor. I desember i fjor hadde de 300.000 brukere i 85 land. Ett år senere har tallet økt til 16 millioner.

– Vi passerte for noen uker siden ti millioner brukere i USA, samtidig passerte vi én million i Norge. I Norge brukes vi også på en helt annen måte. Der benyttes vi på eventer, hos bedrifter og på konferanser, sier Brand.

Den enorme økningen i brukere fører også med seg utfordringer. Selskapet har jobbet hardt for å holde tritt.

– Når det er flere hundre tusen som bruker den hver bidige dag, så er det åpenbart viktig at den ikke går ned. Vi hadde for eksempel et strømbrudd i deler av USA som førte til at nettverk gikk ned. Selv om det ikke er vår skyld, så er det uansett en ting som vi må forklare til brukerne våre. Slike ting er utfordrende, sier Norges eneste spillprofessor og en av grunnleggerne av spillet, Alf Inge Wang, til Teknisk Ukeblad.

– Vi må også sørge for at vi har nok servere, og der har vi klart å holde tempoet i forhold til økningen i antall brukere, sier Wang.

Les også: Denne gigantplattformen tåler jordskjelv, 44 minus og 18 meter bølger

Hertugen av York, prins Andrew, besøkte Kahoot i London tirsdag 03.12.2014. Her er han sammen med blant andre Tavi Hirst (t.v.) og Stephany Coleman (t.h.) fra selskapet.
Hertugen av York, prins Andrew, besøkte Kahoot i London tirsdag 03.12.2014. Her er han sammen med blant andre Tavi Hirst (t.v.) og Stephany Coleman (t.h.) fra selskapet.

Opptatt av det sosiale

Sammen med sin masterstudent Morten Versvik utviklet NTNU-professoren Kahoot i 2006. I februar fikk han prisen Årets teknologibragd. I 2011 ble selskapet som i dag leverer tjenesten opprettet. Wang er ikke lenger direkte knyttet til selskapet, men bidrar fortsatt.

Professoren har i år hatt en forskningstermin ved University of California. Der har han fått mulighet til å jobbe videre med spillbasert læring, og å utvikle plattformen videre.

– Dette skal bli en plattform som kan brukes i alle klasserom med ulik interaksjon mellom lærer og elev. Elevene skal se frem på tavla og ikke stirre ned i mobiltelefonen eller nettbrettet. Det sosiale er veldig viktig for oss, sier Wang.

Læringsspillet fungerer nemlig slik at for eksempel en lærer lager en spørrekonkurranse for sine elever. Elevene får svaralternativer opp på en felles skjerm, og velger sitt svar via en datamaskin, telefon eller et nettbrett. Resultatene for klassen vises så på fellesskjermen, mens den enkelte elev også kan følge med på hvordan han eller hun ligger an.

Det er i alle fall Kahoot slik det fungerer i dag. Men det skal ikke stoppe der.

– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle tjenesten videre. Det vi har nå, er bare starten, sier Wang.

Les også: Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Har planene klare

Og selskapet har planene klare. Neste år satses det for fullt på å gjøre Kahoot-plattformen mer sosial.

– 2015 kommer til å handle mye community og global classroom. Nå har vi sluppet et forum som kobler våre brukere sammen. Før var de koblet sammen bare gjennom innholdet. Nå har vi et forum for å bygge kompetanse til å bruke Kahoot, sier Johan Brand.

I tillegg ønsker selskapet å utvikle muligheter slik at elever kan konkurrere mot andre også utenfor klasserommet sitt.

– Global classroom handler om at vi kobler sammen klasserom for å skape meningsfull interaksjon. I stedet for en pinlig skype-samtale, så skaper vi vennlig konkurranse mellom klassene, sier Brand.

I dag jobber åtte personer fast med Kahoot fra lokalene i London, før to nye ansatte kommer til innen kort tid. Gårsdagens fremvisning av spillet var også åpningen av Oslo Innovation Embassy som holder til i de samme lokalene. Målet er å skape en mulighet for norske vekstbedrifter å bli større internasjonalt via Storbritannia.

Les også:

Julegavetips: Smart tilbehør til mobilen

Nå kan du få teste hvordan det er å bo i et nullhus

Slik er LGs light-utgave av flaggskip-telefonen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.