Prox Dynamics AS utvikler verdens første nano-UAV-system og opplever nå økende pågang etter det bittelille helikopteret.
Europaturné
Denne uka mottok Asker-selskapet invitasjon til UAS 2009 . Dette er verdens største konferanse for ubemannede fly (UAV) og systemer (UAS) og arrangeres i Paris i juni.
I månedsskiftet mars/april er Prox Dynamics bedt om å reise til England for å presentere prototypen sin på den store UAV-konferansen i Bristol som er blitt arrangert siden 1979.
– Vi mener jo selv at vi driver med banebrytende utvikling og er stolte av teknologien vi allerede har utviklet. Selv om det er to år til dette skal ut på markedet, er det viktig for oss å vise oss fram. Vi må demonstrere for eksisterende kontakter og potensielle kunder at vi er på «track» og kan levere, sier gründer og administrerende direktør i Prox Dynamics , Petter Muren, til TU.no.
Autonomt
Det ferdige produktet får navnet PD-100 Black Hornet og blir et tilnærmet lydløst mikrohelikopter på 15 gram.
Det kan minne om et leketøyshelikopter som kan kjøpes for noen hundrelapper, men vil ha spesifikasjoner og kapasitet i en helt annen divisjon: Først og fremst at det skal kunne fly autonomt og utendørs.
Det skal kunne fly i en fart på 10 m/s i opptil en halvtime og ha en rekkevidde på over 1.000 meter. Med en payload, bæreevne, på to gram kan det presist sette ut sensorer, mikrofoner og lignende.
– Du kan se på dette som soldatens mobile kikkert. Hele systemet med tre helikoptre og bakkekontroll veier et halt kilo og får plass i en sigareske, og UAV-en kan være i lufta i løpet av sekunder, sa markedssjef Dag Henning Paulsen til TU.no under en presentasjon sist høst.
Les også:
Dit mennesker ikke vil
Tanken er også at Black Hornet skal kunne operere i samspill med større UAV-er og/eller andre våpensystemer og fôre dem med data fra områder de ikke kommer til.
Prox Dynamics har blinket ut det norske forsvaret som den mest relevante kunden, med det amerikanske forsvaret som en god nummer to.
Men UAV-en kan også egne seg utmerket til sivile oppgaver, for eksempel for politi og redningstjeneste. Helikopteret kan fly inn og raskt skaffe oversikt der det ikke er ønskelig å sende inn mennesker.
– Vi har en serie med prototyper å utvikle før vi er klare med et endelig produkt i slutten av 2010. I øyeblikket er det autopiloten vi jobber mest med.
Trenger unge eksperter
Muren er ikke interessert i å snakke verken om selskapets økonomi i disse finanskrisetider, eller kontakt med potensielle kunder.
– Det korte svaret er at det finansielle går bra og at pågangen fra kunder både nasjonalt og internasjonalt i hvert fall ikke er blitt mindre de siste månedene, svarer Muren.
Et signal på at selskapet har midler nok til å fortsette utviklingen, er at de nå søker etter flere folk.
Prox Dynamics ønsker seg unge og entusiastiske spesialister innen software, hardware, video, radio, signalprosessering og aerodynamikk. Muren utelukker ikke at de kan ansette fem-seks nye i løpet av året.
– Men vi er avhengige av å få tak i disse folkene. Selv om det er usikre tider, er det ingen automatikk i at vi får tak i dem vi trenger. Og vi må nødvendigvis legge lista høyt for hvem vi tar inn, sier Muren.