HØNEFOSS: Etter fem år med utvikling produserer Norsk Titanium Components titankomponenter.
Det snakkes om et industrieventyr i milliardklassen når titan blir nevnt. Materialet er svært etterspurt blant annet til bruk om bord på plattformer, i fly og i forsvarsindustrien.
Mye av grunnen er at det både er lettere og sterkere enn konvensjonelle materialer, i tillegg til at det har gode korrosjonsegenskaper. Problemet er at det er dyrt og vanskelig å produsere.
Egenutviklet metode
Det prøver Norsk Titanium Components, Ntic, å gjøre noe med.
Der andre produsenter bruker store mengder råmateriale og maskinering for å fremstille komponenter, bruker den Hønefoss-baserte bedriften Nytt industrieventyr i boks som regelrett kutter flere ledd.
Råmaterialet, altså titan, kommer i ledningsform og blir fôret inn i smeltemaskinene. På forhånd har programmerere lagt inn spesifikasjoner i et robotprogram som bestemmer hvordan det ferdige resultatet skal se ut.
Dermed er det opp til en robot med en plasma-varmekilde å plassere det flytende materialet på riktig sted til riktig tid.
Resultatet er komponenter med en utstrekning fra fem til ti centimeter opp til en lengde på nesten to meter – eksempelvis flenser, seismisk utstyr, kroker til livbåter eller deler til fly og satellitter.
– På barneskolen la man slanger av leire i lag for å bygge opp for eksempel en krukke. Vi bruker samme prinsipp. Resultatet er mye mindre forbruk av råmateriale og redusert behov for maskinering, fordi vi bygger opp veldig nær den endelige formen, sier administrerende direktør Petter Gjørvad.
Billigere
Ntic har altså en mer fleksibel produksjonsprosess som tar kortere tid og er billigere enn konkurrentenes.
– Andre produsenter må ofte finne et smidd emne i titan i form av en plate, blokk eller en stang som passer spesifikasjonen. Etter det må de maskinere, og da har det fort gått seks måneder. Vi har råvarer i ledningsform på lager til enhver tid, og har robotprogrammet der vi kan legge inn parametre i henhold til kundens spesifikasjoner. Dette gjør at vi kan ha leveringstider på en måned eller to, sier Gjørvad.
Les også: Airbus kan få norske titankomponenter
Mange er interessert
Og nettopp om en måned eller to skal bedriften levere en strukturell del til en flyprodusent. Produsenten holder på å utvikle en ny flytype og ønsker å teste ut en ny del fra Ntic.
I mellomtiden jobber Gjørvad hardt for å kvalifisere bedriften som leverandør av kritiske komponenter til flyindustrien. Det arbeidet kan bli svært viktig ettersom det skal bygges over 30 000 nye fly innen 2030.
– Vi er helt i innspurten med dette nå, både når det gjelder amerikansk og europeisk flyindustri. Kvalifiseringen er en omfattende prosess, men det ser bra ut, sier han.
– Dermed ser også fremtiden lys ut for dere?
– Vi er allerede i gang med å produsere til deler av olje- og gassindustrien og til forsvarsindustrien. Jeg har jobbet så lenge med utviklingen av dette at jeg vet at ingenting går rett fram med titan, men nå er vi nær et gjennombrudd som produsent av kritiske flykomponenter, sier Gjørvad.
Les også:
Kritiseres for å ha for mange ingeniører
Canadiere vil lete etter edle metaller i Norge