Nestleder Hilde Herland i Tekna Privat sier det er for lite satsing på innovasjon i det norske utdanningssystemet, noe hun mener gir seg i utslag i få gründere.
– Det finnes mange ideer, men de forsvinner ofte under høyere utdannelse. Utdanningssystemet kan kanskje ha godt å ha et tettere samarbeid med næringslivet, sier hun til Teknisk Ukeblad.
For dårlig
Herland er et av medlemmene i Norge 2020-gruppen, som mandag lanserte sine synspunkter på hva Norge kan gjøre for å lykkes i framtiden. Hun mener utdanning er noe av det viktigste Norge kan satse på.
– Utdanningen er ikke god nok nå. 80 prosent av nasjonalformuen består av arbeidskraft, derfor er det viktig å levere god utdanning, sier hun.
Les også:
Vil slette ingeniørenes studiegjeld
– Skolene må få topp moderne utstyr
Trenger innovasjon
Tine Rørvik (bildet under), administrerende direktør i Norner Innovation, er i likhet med Herland opptatt av at innovasjon må stå høyt i framtidens Norge.
– Hvis vi skal klare å opprettholde levestandarden vi har i dag, må vi ligge i front. Med en gang man stopper utvikling, tar det ikke mange år før man er ute av markedet, advarer hun.
Må smelte sammen kunnskap
Rørvik mener teknologer har en viktig rolle i dette.
– I Norge er man enten teknolog eller økonom. Man skulle smeltet dette sammen. Teknologer er ikke risikotakere. De trenger litt mer businesstenking, sier Rørvik til TU.
Stort forbedringspotensial
Opera-gründer Jon von Tetzchner er en av gründerne som har lykkes i Norge. Han sier det er mange ting som kan forbedres for å bedre klimaet for innovatører.
Under innlegget sitt på Norge 2020-gruppens møte mandag pekte han blant annet på at høye kostnader gjør det vanskelig å konkurrere internasjonalt og at høy opsjonsskatt gjør det vanskelig å sikre globale opsjoner.
Han sa også at formuesskatten straffer gründere og at det er liten vilje og kapital i Norge til å konkurrere internasjonalt.
Les også: