Hart har tidligere bestilt et «ekspedisjonsskip» designet av Marin Teknikk, som fortsatt er under bygging ved Kleven.
Nå vil Hart legge på 10 meter og ha et fartøy med ny design fra Marin Teknikk. Fartøyet går under benevnelsen MT 5006 MKII ESV og blir 116 meter langt og får sengeplasser til 66 personer i enmannslugarer.
Les også: Nå skal F-35 skyte Raufoss-ammunisjon
Døgnis
Skipet bygges med isklasse ICE 1C, som betyr at ekspedisjonsyachten, som Marin Teknikk kaller fartøyet, kan seile i døgngammel is og navigere blant drivis.
– Det blir ikke akkurat noen isbryter, sier administrerende direktør Svein Rune Gjerde i Marin Teknikk.
I motsetning til luksusyachtene i Monaco, er Hart sitt skip klar for å krysse både Atlanteren og Stillehavet og vil klare seg lenge til sjøs uten å gå til havn. Skipet blir også utstyrt med DP-system fra Kongsberg. Det kan dermed ligge stille i samme posisjon, bare ved hjelp av litt motorkraft og propellbruk.
Les også: Skipstrafikken ble firedoblet fra 1992 til 2012
Hvit Cat
Det er Rolls-Royce i Norge som skal levere azipull-propeller, optimalisert for dette skroget, og thrustere samt tilhørende elektro- og styringssystem og drives (motorer).
Amerikanske Caterpillar skal levere hovedmotorer. Ettersom dette er til en yacht, har de ikke den tradisjonelle gule fargen, men er hvite.
At dette er en ekspedisjonsyacht og ikke en vanlig fritidsbåt, kan noe av utstyret vitne om. Det skal ha helikopterdekk og hangar. Det blir også arrangement for å sette ut og hente inn fem småfartøyer for mindre ekskursjoner. I tillegg blir det en hangar for flere småbåter og vannsportaktiviteter.
På fordekk kan man på illustrasjonen man skimte taket på et blått fartøy. Det er en 22,9 meter lang katamaran, bygget i Kevlar. Den katamaranen har Hart allerede. På babord side er det plass til en 50 fots seilbåt og på styrbord side en 40 fots RIB.
Les også: Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge
Høy standard
Skipet skal leveres fra Kleven Verft i juli 2016. Det første fartøyet til Hart, med design MT 5006 ESV, leveres i juni neste år. Det ble sjøsatt i august i år.
Marin Teknikk i Herøy har samarbeidet med Kyle Dick i det New Zealand-baserte selskapet Oscar Mike Naval Architects om designen. «Innredningen blir av høy klasse», ifølge Marin Teknikk.
Utstyrsprodusenter på Sunnmøre får også kontrakter. I tillegg til Rolls-Royce, som også skal lever det nye brosystemet Unified Bridge, står Hareid Group, Jets og Sperre på «makers list», godkjent av Hart.
Ifølge Marin Teknikk måtte flere av de norske produsentene legge seg i selen for å overbevise newzealenderen at deres produkter holder mål.
– Det var mange norske leverandører han ikke kjente til, men som han godkjente etter presentasjoner og nøye vurderinger, sier Gjerde.
Både konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven og Gjerde i Marint Teknikk er overbevist om at Hart bestilte et fartøy nummer to etter å ha sett hvilken kvalitet designer, verft og leverandører har klart å vise fram med det første fartøyet.
Les også: Slik kan skip seile lydløst i Arktis
Sveiserobot
Salgsdirektør Arve Holstad i Kleven sier at Hart er spesielt fornøyd med «finishen» på stålplatene. Så å si hele overbygget er sveiset med roboter.
– Da unngår vi spenninger og oppvarming av stålplatene som vanligvis fører til bukling, sier Holstad.
For øvrig bygges skipet i moduler som settes sammen på beddingen hos Kleven i Ulsteinvik. Bortsett fra overbygg og modulen med motor og de mest avanserte installasjonene, bygges modulene hos en polsk underleverandør.
I og med at detter er en yacht, tillates ikke kutt i stålplatene for å sette inn utstyr i etterkant, slik det er vanlig i andre skip, ifølge Holstad.
– Det meste av utstyret må være på plass i modulene før de kommer hit. Vi vil benytte en underleverandør som vi av erfaring vet har svært høy kvalitet, sier Holstad.
Les også: Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip
Halvrent bord
Med de nye kontrakten i boks, har Kleven sopt inn ca. halvparten av alle skipsbyggingskontrakter tildelt i år i Norge. Verftet har i høst fått kontrakt på ni skip og totalt 14 i år. Samlet kontraktsverdi er 8 milliarder kroner. Dette er tangering av rekorden fra 2006. Den store forskjellen er at da hadde Kleven til sammen 24 skip i ordre.
Med andre ord blir skipene mer og mer avanserte og inneholder mer kostbart utstyr. Det ligger også en del flere arbeidstimer bak hvert fartøy. I 2012 hadde Kleven 512 egne ansatte, i dag rett i underkant av 800.
Les også: Så mye billigere blir hybridbilene
Fjær og ros
Konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven sier at kontrakt nummer to fra Graeme Hart er en fjær i hatten.
– Det er svært gledelig at Graeme Hart har ønsket å bygge enda et spektakulært fartøy hos oss. Det er en anerkjennelse av det arbeidet våre ansatte har gjort på et første fartøyet, sier Rasmussen.
Det bekrefter Hart, ifølge en pressemelding.
– Jeg er svært fornøyd med den kvaliteten på arbeidet som Kleven har utført til nå, og med hvordan våre organisasjoner har jobbet sammen for å virkeliggjøre dette spennende prosjektet, sier Graeme Hart.
Svein Rune Gjerde roser også samarbeidet og sier at kontrakten vil gi arbeid for Marin Teknikk helt fram til levering i 2016.
For tiden er det 15 skip med MT-design under bygging, fra Dalian i Kina til New Orleans i USA i vest. Fem av skipene bygges ved Kleven.
Marint Teknikk har hovedkontor i Dragsund i Herøy kommune. Det er 65 ansatte i Norge og 40 ingeniører ved to kontorer i Polen., i Gdansk og Szczecin.
Les også:
Derfor vil de lage «garasjer» på havbunnen
Norsk minidrone har fått overhaling - så mye bedre har den blitt