IT

Norske bedrifter holder seg unna nettskyen

Tvil om sikkerhet, jus og kostnader.

De fleste bedriftene benytter skytjenester, men kun til de enkleste oppgavene. Leverandørene må skjerpe seg, lyder kritikken fra egne rekker.
De fleste bedriftene benytter skytjenester, men kun til de enkleste oppgavene. Leverandørene må skjerpe seg, lyder kritikken fra egne rekker. Bilde: Colourbox
2. okt. 2014 - 13:15
Vis mer

Sju av 10 norske bedrifter kjøper ikke såkalte skytjenester. Det vil si ikt-tjenester levert over nettet.

Det viser en kartlegging fra Statistisk Sentralbyrå som for første gang tar for seg næringslivets bruk av skytjenester.

Årsakene er skepsis til sikkerhet, juridiske forhold og kostnadene knyttet til omlegging og drift.

Les også: Skyleverandør slakter egen bransje: – Kutt ut nettskyen

Vet ikke nok

En nærmere kikk på tallene viser at 37 prosent av de som ikke benytter skytjenester sier de ikke har nok kunnskap.

Og nærmere én av fire (24 prosent) er redde for sikkerhetsbrudd hvis bedriften setter ut data eller funksjoner.

Usikkerhet om hvor informasjonen geografisk havner fører til at en nesten like stor andel (23 prosent) velger å droppe slike løsninger.

20 prosent mener at kostnadene blir for høye, og en like stor andel er usikker på lovverket og mekanismer for konfliktløsing.

Frykter for sikkerheten

Skepsisen ser ut til å øke i takt med bedriftenes størrelse. Sikkerhetsbrudd og plassering av data er avgjørende for at 37 prosent av bedrifter med mer enn 100 ansatte holder seg unna skyen.

På den annen side er det de større virksomhetene som har skyen på handlelisten.

Nesten halvparten av foretakene med minst 100 sysselsatte kjøper en eller flere nettsky-tjenester.

Derimot faller andelen til 25 prosent blant bedrifter med mellom 10 og 19 ansatte.

Les også: Riksarkivaren sier nei til skylagring i utlandet

Utnytter ikke mulighetene

Ikt-bransjen har størst tiltro til «clouden». 70 prosent av bedriftene her benytter den.

I den andre enden av skalaen finner vi detaljhandel, overnattings- og serveringsvirksomhet, samt transport og lagring.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Skytjenestene omfatter en rekke funksjoner, som programvare, lagring og regnekraft. Men i praksis er bruksområdene begrenset.

Vi snakker i hovedsak om e-post og lagring av filer. Drøyt 60 prosent av brukerne er i den kategorien.

Drøyt halvparten våger seg på å sette databasen ut i «det store ukjente».

Stor effekt

Leverandørene jobber hardt for å formidle fordelene ved at bedriften overlater it-oppgavene til tredjepart. Og de som benytter denne tjenesteformen merker effekten, viser tallene fra SSB.

Såkalt skalering av løsningene skal gi brukerne fleksibilitet. Du får de ressursene du trenger når du trenger det. Og du betaler ikke for mer enn du benytter.

67 prosent av brukerne opplever mer fleksibilitet.

Les også: Amazon og Google får ny, norsk skykonkurrent

Er det billigere?

Men det er visst ikke så lett å komme i gang.

Langt under halvparten syntes at det var snakk om en lettvint og rask installasjon av løsninger i skyen. En tredel fikset den biten greit.

Et mindretall på 43 prosent opplever at skyen er billigere enn å ha ansvaret for systemer og maskinvare selv.

Snaut 30 prosent registrerte ingen kutt i kostnadene.

Ikke god nok

Årsaken til den store skepsisen er at bransjen selv ikke er god nok til å fortelle folk om den faktiske nytten og mulighetene som skyen har å by på, ifølge salgsdirektør Leif Arne Brandsæter hos Syscom - som selv er leverandør på området.

– Tallene fra SSB er veldig interessante fordi de på en god måte illustrerer texas-tilstandene som råder i deler av it-markedet. Sju av ti kjøper ikke skybaserte tjenester, og de som kjøper dem bruker dem for det meste til e-post og fillagring. Med andre altså «business as usual» - som før skyen ble introdusert som et begrep, sier han.

Brandsæter har tidligere kommet med ramsalt kritikk av sine egnes "hyping" av skytjenester.

Salgsdirektør Leif Arne Brandsæter hos Syscom mener at det råder texas-tilstander i egen bransje.
Salgsdirektør Leif Arne Brandsæter hos Syscom mener at det råder texas-tilstander i egen bransje.

It-skoen trykker

Nå er han spesielt overrasket over at brukerne ikke har fått uttelling på den fleksibiliteten og skalerbarheten som eksterne leveranser av it-funksjoner i prinsippet skal gi.

– Jeg hadde trodd på et sterkt utslag på forbedring i evnen til å skalere fort opp og ned. I mine samtaler med mange norske it-ledere er det nettopp på dette området skoen trykker. It oppfattes som for trege og lite dynamiske, og enkelte skytjenester kunne ha bidratt positivt. De spesialiserte leverandørene, som Salesforce og Amazon, burde være tydeligere på det området. Da hadde næringslivet blitt i stand til å utnytte ressursene som faktisk ligger i it-tjenester levert over nettet, sier Brandsæter i en kommentar til Teknisk Ukeblad.

Skepsisen går over

Han tror at skepsisen til sikkerhet i skytjenester gå over etter som internasjonale og norske leverandører etablerer datasentre i Norge - som innfrir norske virksomheters krav til sikkerhet.

Verre er det med kontraktene.

– Kontrakter og utfordringene med å forstå dem, tror jeg neppe forsvinner. De kommer nok til å forbli like kompliserte og med like lange bindinger som før sky-æraen, mener salgsdirektøren.

Les også:

Microsoft hopper over Windows 9

«Dataspill» avdekket trøbbel før nytt sykehus var ferdig

Dette er Googles formel for den perfekte CV  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.