En fersk rapport fra European Federation of Transport and Commerce (T&E) viser hvilke europeiske land som har den mest forurensende bilparken.
Klare tall
Sverige er verst med et gjennomsnittlig utslipp på 187 gram CO 2 per kjørte kilometer (2006-tall).
Rapporten inneholder ikke tall for Norge, men ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) spydde den norske bilparken i snitt ut 177 gram CO 2 per kilometer i 2006.
Dermed forurenser bilene i miljølandet Norge, hvis ledende politikere liker å framstå som klimaforkjempere som leder an i kampen for miljøet, femte mest i Europa.
Vi ender på 21. plass.
20 europeiske land, deriblant Tyskland, Storbritannia, Danmark, Spania og Polen, forurenser mindre enn Norge. Aller minst CO 2 slipper bilistene i Portugal ut.
Store biler
– Noe av grunnen kan ligge i at de fleste land i Europa har mange store byer og dårlig plass, noe som gjør at de ikke kan ha like store biler som vi kan, sier Pål Bruhn, avdelingsleder i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Han legger til:
– I tillegg har Norge veldig snørike vintre og følgelig større behov for firehjulstrekk på bilene, noe som fører til større drivstofforbruk og CO 2-utslipp, sier Bruhn.
Torhildur Kristjansdottir, energirådgiver i Norges Naturvernforbund, peker på SUV-bølgen i Norge.
– Norge kommer dårlig ut, og dette er noe vi må jobbe videre med, for eksempel ved å redusere avgiftene på miljøvennlige biler. I Norge har vi mange store og forurensende biler. Slik er det også i Sverige, der Volvo og Saab dominerer bilparken, sier hun.
– Er løsningen en nyere bilpark?
– Vi vil jo ikke oppfordre folk til å gå ut og kjøpe ny bil. Men de som har bestemt seg for å gjøre det, bør skaffe seg mer miljøvennlige biler, sier Kristjansdottir.
Holdt ikke ord
Europeisk bilindustri lovet EU å produsere biler som slipper ut mindre CO 2.
De har ikke holdt hva de lovet, viser en ny rapport.
Neste år
I 1998 forsikret europeiske bilprodusenter EU-kommisjonen om at de skulle produsere biler som slipper ut mindre CO 2.
Innen 2008 skulle utslippene ned til kun 140 gram / kilometer.
Men miljøløftene var bare tomme ord.
Les hele saken: Bilprodusentene brøt miljøløftene