Da pilene i oljebransjen begynte å peke nedover, hadde det norske teknologifirmaet Uptime International allerede fått seg andre bein å stå på.
Med sine bevegelseskompenserte gangbruer, mye brukt i petroleumssektoren, mener de selv at de løste ett av vindnæringens store sikkerhetsproblem:
I stedet for å la servicearbeidere «hoppe» fra skip til stigen på vindmøllene, kan arbeiderne nå spasere rett over på vindmølleplattformen uten halsbrekkende manøvre.
Kombinert med helikopter
Nå tror Uptime at teknologien kan brukes mer i oljebransjen: I kombinasjon med helikopter til offshoreinstallasjoner, spesielt i de nordligste områdene.
– Der det er lange avstander, mye tåke og ising, for eksempel langt nord, samt i tilfeller der en trenger rømningsvei fra plattform når en utfører arbeid vil det være bedre å bruke gangvei fra skip til plattform enn helikopter, sier Svein Ove Haugen, markedsdirektør i Uptime International.
– Vi ser ikke for oss at helikoptre skal byttes ut med skip. Men en kombinasjon tror jeg vil passe bra.
Da ett av skipene til Island Offshore var på jobb i Karahavet nord for Murmansk, var det for å gjennomføre mannskapsbytte: Avstanden var nemlig for lang til å frakte personell med helikopter, og en alternativ løsning måtte til for å frakte personellet.
Skipet var utstyrt med en bevegelseskompensert gangbro fra Uptime, en teknologi som gjør det mulig for personell å bevege seg mellom skip og plattform, også i større bølger.
Sterk vind, store bølger
Konseptet, som populært kalles «Walk to Work» har vært en del av det norske selskapet Marine Aluminium sin portefølje helt siden slutten av 70-tallet, da med såkalte passive gangveier som gjorde at bevegelseskompenseringen lå i hendene på operatøren.
Gangbroen ble da svingt fra båt til hotellskip eller andre installasjoner for å kunne bevege seg mellom installasjonene.
– For seks-syv år siden fant Marine Aluminium og softwarefirmaet ICD ut at det var et marked for bevegelseskompenserte gangveier. Vi utviklet en gangvei med software som hjelper gangveien til å stå stille selv i vanskelig værforhold med sterk vind store bølger, sier Haugen.
Uptime, eid av de to selskapene, ble startet opp i 2011 og tok sikte på å levere tilkomstløsninger til oljebransjen. Ideen var å øke oppetiden til fartøyene, for å kunne koble seg til installasjoner selv i dårlig vær.
I fjor solgte ICD seg ut, og Marine Aluminium er nå eneeier av selskapet.
– Som å vinne i lotto
Svein Ove Haugen, som sammen med administrerende direktør Bjørnar Huse fortsatte utviklingen av Uptime, begynte etter hvert å se seg om etter andre markeder enn petroleumssektoren der teknologien deres kunne brukes.
Etter en stund dukket vindbransjen opp.
– Vi kjøpte noen flybilletter og dro på vindkonferanser for å høre hva de snakket om. Der kom det frem at måten de sendte servicearbeidere til vindmøllene var ved å presse små fartøy mot en stige som er montert på vindmøllene for deretter å la servicearbeidere «hoppe» over til stigen og så klatre 18 meter opp til vindmøllens plattform.
– De eneste temaene på konferansene var hvordan de trygt og godt skulle komme seg opp denne stigen, sier han.
Uptime valgte deretter å være speaker på en senere konferanse for å fortelle om hvordan «Walk to work» ble brukt i oljebransjen.
– Vi fortalte hvordan dette kunne gjøres. Etter det sa det bare pang. Det var omtrent som å vinne i lotto. Nå har vi solgt inn en hel haug med løsninger til vindmarkedet, sier Haugen.
– Når så offshorebransjen fikk den dippen som de fikk, var vi heldig med at vindbransjen ga oss et annet solid bein å stå på.
Se hvordan det fungerer her:
Laser og ultralyd
Selv om bevegelseskompensert gangbruteknologi har eksistert en tid, kommer Uptime med stadige oppdateringer. Blant annet har de i samarbeid med firmaet Ulmatech utviklet en justerbar pidestall.
– Denne kan kjøres slik at gangveien alltid står vannrett når man lander, noe som øker operabiliteten, sier Haugen.
– I tillegg har det vært utfordringer med å få last og utstyr fra fartøy til vindmølle. Vi har nå fått på plass et system som gjør at du kan kjøre elektriske traller gjennom gangbrua. Dette er noe av det hotteste nå.
– Det siste vi har fått på plass, er et integrert heisesystem i den justerbare pidestallen, der lasten kan kjøres rett fra lager under dekk, opp på og gjennom gangveien med en elektrisk tralle. Dette har vi knapt nok vist frem ennå, sier han.
Og Uptime har flere konsepter på trappene. Det neste steget er å forsøke på ytterligere økning av værvinduet.
I løpet av sommermånedene skal de også teste konseptet som blir kalt «autolanding».
– Autolanding er en nyutviklet funksjon som hjelper operatøren til å kunne lande gangveien i dårlig vær. Dette fungerer ved at gangveien følger en referanse på landingsplatformen hvor en skal skal lande gangveien. Tippen holder konstant avstand til referansen, slik at det er enkelt for operatøren å lande rolig nedpå, sier Haugen.
Teknologien benytter seg av kamera og gjennkjennelsesteknologi i tillegg til laser.
– Systemet leser avstanden like godt også hvis båten ruller. Når du trykker på «land», går gangbrua til referansepunktet, så lander den der, sier han.