Prisen kommer i kategorien Developing the Future Workforce, og blir delt ut under 10th International Education and Business Partnership Conference i Toronto 25-28 april.
Les om prosjektet her: De skal redde realfagene
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Trenger å smake på kaffen
I Enter-programmet underviser realfagstudenter elever fra 15-18 år i realfag som en mentorordning, der elevene oppsøker de høyere utdanningsinstitusjonene og ikke omvendt. Renatesenterets leder Camilla Nereid begrunnet i februar dette grepet slik:
– Dette er én av de klareste erfaringene vi har trukket fra prosjektene som allerede eksisterer: Det at elevene besøker universitetene og høyskolene, fanger opp stemningen og inntrykk derfra – kanskje tilmed smaker på kaffen i kantina – har vist seg å være helt sentralt for effekten av tiltaket, sier Camilla Nereid.
Les også: Avviser at elevene er dårligere i realfag
NHO-ros
Det prisvinnende programmet er en videreutvikling av lignende, eksisterende tiltak ved NTNU og UiO (henholdsvis Seire- og Tenk-programmene) til en nasjonal modell.
– Prisen er først og fremst en heder til engasjerte realfagsstudenter som gir av seg og sin tid for å spre kunnskap om et fag de brenner for, sier Svein Oppegaard, direktør i Arbeidslivspolitikk i NHO.
Han er stolt over prosjektet.
– Å styrke et svekket realfag er av den største nødvendighet for å gi oss hendene og hodene som skal gi oss teknologien vi trenger for å opprettholde verdiskapingen, sier Oppegaard.