– De første Boeing 737 Max som leveres i Europa i 2017 vil ha Norwegians farger, sier en stolt Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
Han ledet en smekkfull pressekonferanse på Aker Brygge onsdag formiddag etter nyheten om den enorme flybestillingen.
Les også:


Også 737 NG
Norwegian bestiller altså 100 hver av de remotoriserte smalbuksflyene fra Boeing og Airbus, henholdsvis B737 Max og A320 Neo.
For å betjene flåten fram til de første nye 320-maskinene kan leveres i 2016 bestiller Norwegian ytterligere 22 av dagens 737 NG-serie, altså Boeing 737–800.
Hjemme i USA er det naturligvis Southwest som blir lanseringskunde på den remotoriserte og mer effektive fjerde generasjon B737.
Selskapet var lanseringskunde også på både 737-300, 737–500 og 737–700.
Les også: Her er første 737 Max-kjøper
Trolig Pratt
Ifølge Airbus vil motorvalg på Norwegians A320 Neo-maskiner avgjøres senere. Men det ligger an til at i hvert fall en del maskiner får den girede PW1100G-motoren.
– Vi skal ta leveranse på de første Neo-flyene i 2016, og da er det sannsynligvis kun motorer fra Pratt&Whitney som er tilgjengelig, sier Bjørn Kjos til Teknisk Ukeblad.
Det andre valget er LEAP-1B-motorene fra CFM International (GE/Snecma) som også skal motorisere B737 Max.
SAS valgte CFM da de bestilte A320 Neo i fjor.
Når det gjelder Norwegians kommende langdistansefly, skal disse benytte Rolls-Royce-motorer.
62 fly i dag
Norwegian har 62 fly i flåten i dag. Disse vil fortløpende bli erstattet av de 222 bestilte flyene. Målet er at fly som er eldre enn sju år fases ut, enten ved salg eller utleie.


Samtidig er det ingen tvil om at flåten vil fortsette å vokse, slik den har gjort fra de fire første flyene i september 2002.
– Med denne bestillingen er vi posisjonert til slutten av 2020-åra, sier Kjos.
– Kombinasjonen Airbus Neo, Boeing Max og Dreamliner blir verdens mest optimale og kostnadseffektive flåte. Som dessuten vil passe ypperlig med vår langdistansesatsing, sier Kjos.
7 000 er tallet for Airbus og Boeing
Flere Dreamlinere
På pressekonferansen understreket Kjos hvor komfortable selskapet er med finansieringen av de nye maskinene og hvor gode rabatter de har fått.
– Det er nedgangstider over hele verden. Det er jo da du må handle, sier Kjos.
– Det var et godt valg da vi i 2007 bestilte 42 nye 737–800. Den store feilen var imidlertid at vi burde kjøpt 84 fly i stedet. Det er dyrt å måtte fylle kapasitetsgapet med leasingfly, påpeker han.
Satte Airbus og Boeing mot hverandre
Bestillingen av de første Airbus-maskinene betyr samtidig at Norwegian bryter med sin strategi om enhetsflåte.
– Man når et tak for hvor mye man effektiviserer med enhetsflåte. Her fant vi ut at det var mer å ta ut på å gå i forhandlinger med begge de store flyprodusentene, forklarer Kjos.
Og for dem som ventet seg noen nye bredbuksflybestillinger også i en så stor ordre, ga Kjos følgende nytt:
– Vi har sikret oss Boeing 787 Dreamliner for 2013 og 2014 da det var som aller trangest i døra. Men vi har god dialog med både Boeing og leasemarkedet og er sikre på at vi vil kunne skaffe flere Dreamlinere framover.