Styreleder Svein Hurlen i Moss sivile lufthavn sier til NTB at han håper samferdselsmyndighetene vil gi selskapet utvidet konsesjon som gjør det hensiktsmessig for mindre flyselskap å benytte Rygge.
– Norwegians beslutning men var ikke uventet, men kom likevel brått på, sier Hurlen. Han tror ikke det er lavpriskonkurrenten Ryanair som har skremt Norwegian, det er heller selskapets store fly som ikke passer inn i et opplegg innenlands med tilstrekkelig frekvens.
1 prosent av virksomheten
Norwegian har fløyet både innenlands og utenlands fra flyplassen utenfor Moss i tre år. Flygingene derfra utgjør 1 prosent av selskapets produksjon, ifølge en pressemelding.
Norwegian oppgir at endringene skyldes at selskapet må tilpasse seg kundenes behov.
– For det første velger mange av våre reisende i østlandsområdet å fly fra Gardermoen. Når vi nå har besluttet å kutte ut Rygge fra og med starten på 2012, skyldes det kundetilpasning og at vi trenger flykapasitet til andre destinasjoner i vårt rutenett, sier kommersiell direktør Daniel Skjeldam i Norwegian.
For lav frekvens
Fra Rygge har selskapet blant annet fløyet til Trondheim og Bergen innenlands. De siste avgangene dit flys 2. januar neste år, ifølge selskapet. Allerede i månedsskiftet oktober- november blir det slutt på flygingene til utlandet.
Styreleder Hurlen sier Rygge er en sekundærflyplass, og det er ikke vanlig at slike flyplasser har innenlandstrafikk med høy frekvens.
Det var ikke mulig for Norwegian å fly mange turer daglig innenlands og samtidig ha fulle fly. Selskapets fly er kort og godt for store til det, og med lav frekvens var heller ikke tilbudet spesielt kundevennlig i regionen.
Hurlen viser til Torp ved Sandefjord der Widerøe har en rekke innenlands avganger daglig med noe mindre fly enn Norwegian.
– Vi kunne ønske oss noe lignende, enten med Widerøe eller et annet selskap, men da må vi ha en utvidet konsesjon.
– For få bevegelser
Hurlen sier Moss har konsesjon for inntil 21.000 flybevegelser i året. I 2011 vil flyplassen trolig benytte rundt 16.000 bevegelser.
– Overfladisk vurdert kan det derfor se ut som vi har rom for et selskap som kan drive innenlands med hyppige avganger. I praksis er det ikke slik. Å drive forsvarlig med relativt små fly og høy frekvens innenlands betyr raskt 10.000 flybevegelser. Da hjelper det lite at vi har noen tusen bevegelser "til gode i konsesjonen, sier Hurlen.
Noe høyere pris
Han mener innenlandstrafikk fra Rygge vil kreve noe høyere pris enn fra Gardermoen, men for hele regionen blir det vesentlig billigere å slippe turen gjennom Oslo. Derfor er det så viktig at flyene også kan gå ofte, sier Hurlen.
På spørsmål om hvordan styret ser på fremtiden, sier Hurlen at han er optimistisk og at Ryanair er nok til å dekke utenlandsrutene.
Det er målet om å få til en innenlandstrafikk som fungerer, som er mest krevende. Til det trenger vi en bedre konsesjon, sier Hurlen.