Nå er det offisielt: Norwegians kommende Boeing 787 Dreamlinere får Rolls-Royce Trent 1000-motorer under vingene.
Intensjonsavtalen som er tegnet på inntil 18 motorer er verdt 450 millioner dollar, knapt 2,5 milliarder kroner. Det inkluderer Rolls-Royce' eget vedlikeholdsprogram TotalCare.
– Vi har vært i særdeles lange forhandlinger med General Electric og Rolls-Royce før vi konkluderte med at sistnevntes motorer i våre øyne er best egnet til våre operasjoner, sier flåtesjef Tore Jensen i Norwegian til Teknisk Ukeblad.
Nesten sertifisert
Norwegian skal i utgangspunktet lease to B787 fra ILFC. Maskinene skal brukes på Norwegians nye langdistanseruter med planlagt oppstart i oktober 2012.
Selskapet jobber med å skaffe flere fly, og har altså levering- og vedlikeholdsavtale for motorer nok til ni 787-maskiner.
Les mer i disse sakene:
Boeing: 737-erstatter innen 2020
TU har tidligere antydet at det ville bli RR-motorer på Norwegian-flyene, ettersom leasinggiganten ILFCs 787-er med GEnx-motorer er lenger ut i leveringskøen. Nå viser det seg altså at selskapet hadde fritt motorvalg.
Jensen sier at det Norwegian skal ta levering av maskin såpass tidlig i 787-programmet også hadde betydning:
– RR har 2500 testtimer på vinge, etter tall fra forrige måned, mens GE hadde 600 timer. GE er bare halvveis i sertifiseringsprosessen, mens RR er nesten ferdig, påpeker Jensen.
Trent-problem i fjor
Dreamliner er som kjent blitt forsinket snart et tosifret antall ganger. Etter det sist oppdaterte leveringsskjemaet skal lanseringskunden ANA motta sitt første fly i tredje kvartal i år. Ganske nøyaktig ett år før Norwegian skal ta i bruk flytypen.
Den siste store forsinkelsen skyldes at Boeing har måttet redesigne det elektriske systemet etter en brann i november i fjor. Men også Rolls-Royce må ta ansvar for sin del av forsinkelsene etter at en Trent 1000-motor gikk i lufta på testbenken i Derby i fjor sommer.
– Dette var selvsagt ikke noe Rolls-Royce hadde håpet skulle skje, men jeg er hundre prosent trygg på at selskapet har løst dette problemet. Det viser også det at FAA og EASA vil sertifisere 787 med 330 minutters ETOPS, sier Jensen.
Les også:
Rolls-Royce: To forskjellige motorhavarier
– Produksjonsfeil hos Rolls-Royce
Frykter nye Dreamliner-forsinkelser