I løpet av en tiårsperiode har NSB kuttet strømforbruket med hele 30 prosent. For fjoråret betydde det 50 millioner kroner i lavere strømkostnader.
Flirt
En av hovedårsakene er de nye Flirt-togene, som NSB nå bruker 63 av på Østlandet, opplyser selskapet.
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Med AI tar PC-en rollen som virtuell produsent i videomøtet
Togene fungerer som et kraftverk. Når togene bremser, produserer de strøm.
Kjøreteknikk
– Vi har gitt lokførerne tilgang til informasjon om hvor mye energi de bruker når de kjører tog, og dermed etablert en bevissthet rundt hvor mye kjøreteknikk har å si for energiforbruket, sier leder for NSB persontog, Tom Ingulstad.
NSB har som mål å redusere energiforbruket med ytterligere 15 prosent innen 2017.
Les også:
Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig