– Vi bør prioritere helt andre tiltak på jernbanen enn høyhastighetstog i Norge, sier Einar Enger til NRK.
NSB-sjefen mener forestillingene om høyhastighetstog slik vi kjenner dem fra Frankrike og Spania er helt urealistiske.
– Høyhastighetsbaner, slik vi kjenner dem fra Europa, er først og fremst egnet for områder med store befolkningskonsentrasjoner. Med det folketallet vi har i Norge, så er det vanskelig å tenke seg bedriftsøkonomisk lønnsomhet i disse banene, sier Enger.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Han tror ikke noe på at det vil kunne rase tog i en fart på 300 kilometer i timen og som knapt stopper underveis på reisene mellom storbyene i Norge.
Han mener reisetiden mellom Trondheim og Oslo kan bli betydelig kortere enn dagens seks og en halv time, selv uten høyhastighetstog til flere titalls milliarder kroner.
– Det er klart at dobbeltspor gir større kapasitet og da kan vi kjøre med stor hastighet, og reisetiden mellom Oslo og Trondheim kan klart reduseres, sier han. (©NTB)